Месеци след като администрацията на кмета Васил Терзиев обяви, ме обмисля това, "Спаси София" излезе с доклад с радикално предложение за реформа в градския транспорт - да се слетя основните четири транспортни дружества в София. 

Това са "Столичен автотранспорт“, "Столичен електротранспорт“, "Метрополитен“ и "Център за градска мобилност“. Идеята е те да бъдат слети чрез механизма, предвиден в чл. 262а от Търговския закон. Това би довело до прекратяването им без ликвидация и създаването на ново, единно дружество, което да поеме функциите им.

Идеята бе изнесена пред обществото още през миналата година от зам.-кмета по финанси Иван Василев. Той обяви наскоро, че още се прави анализ на сложната юридическа и административна маневра.

"Много хора говорят за реформи, много хора говорят как нещо трябва да бъде направено. И това остава само на думи. Спаси София, мисля, че ясно демонстрираме, че не само говорим за реформи – ние разписваме реформи, предлагаме реформи и се борим тези реформи да бъдат приети в Общинския съвет", отбеля лидерът на "Спаси София" Борис Бонев днес.

Неговата формация изготви заедно с кмета Васил Терзиев предизборната им програма - и местната партия подкрепи кмета на изборите, но наскоро "Спаси София" оттегли доверието си от него. Един от доводите - обещаните реформи не се случват.

Междувременно "Спаси София" започна да работи по-активно с "икономическото мнозинство" в СОС - ГЕРБ, БСП, ИТН и отцепниците от "Възраждане" - макар по някои теми още да гласува с ПП-ДБ (които подкрепят кмета) и дефакто управляващите в съвета.

Защо е нужно обединение на дружествата?

Според "Спаси София" столицата не може да си позволи да поддържа четири борда на директори, и още толкова правни отдели, счетоводства и пр.

"Имаме една огромна администрация, която не е ефективна, която не върши необходимата работа. Както и факта, че за да функционира тази система добре и по подобие на най-добрите примери от Европа, очевидно с четири транспортни дружества това няма как да се случи", добави Бонев.

Според колежката му в СОС Емилия Ангелова, предложението мож еда доведе до икономии между 30 и 45 млн. лв., а тази година транспортът е със 70 млн. лв. дефицит - което е шанс да го преполовим.

Адвокатът и общински съветник Христо Копаранов пък обясни, че общинският съвет има пълна законова компетентност да извърши преструктурирането.

"Наясно сме, че всяка оптимизация среща съпротива – особено от хората, свикнали със статуквото. Но ако не започнем сега, ще стигнем до поредно концесиониране на общинска собственост", предупреди той.

Разбира се, внесеният доклад предвижда анализ от администрацията - но изисква това да стане в конкретен, шестмесечен срок. 

Предстои СОС да разгледа предложението. Очакванията на "Спаси София" са, че ако Общинският съвет го приеме, реформата може да започне реализация още тази година.

"Докато някои казват, че не преговарят с терористи, а други хвърлят чужди пари от джипката, ние предлагаме конкретни решения", завърши Борис Бонев.