
Големите вериги магазини да публикуват всеки ден на сайтовете си справка с цените на стоките от т.нар. малка потребителска кошница като мярка срещу спекулативното им вдигане преди приемането на еврото.
Такова допълнение в Закона за защита на потребителите предлагат от "Продължаваме промяната-Демократична България", обявиха на брифинг пред журналисти депутатите Божидар Божанов, Мартин Димитров и Ивайло Мирчев. Повод стана вчерашната тв изява на директора на НАП Румен Спецов, който обяви част от заключенията на приходната агенция, базирани на наблюдения в изминалите две седмици - че 14 групи продукти от първа необходимост са повишили цените си. Спецов акцентира на два вида минерална вода, поскъпнала с 40 на сто и един вид сирене - с 25 на сто. Най-ниското отчетено поскъпване било с 5%.

"Вчера Румен Спецов излезе и показа как не се прави. Хвърли някакви хвърчащи числа в ефира и изплаши хората. Направи внушение, че цените поголовно се вдигат и разбираемо заглавията бяха "От 5 до 40% - огромен ръст". Ние смятаме, че така не се прави и че единственият начин цените да не скочат е конкуренцията" - посочи днес Божанов.
Ето защо от ПП-ДБ предлагат промяната в закона, с която всички големи вериги ще бъдат задължени да публикуват всеки ден цените на основните продукти, за да може хората да правят сравнение. Мярката ще важи за всеки индивидуален обект на веригите.
"Така ще знаем актуалните данни и няма да разчитаме на някой представител на държавата да ни каже една вода в една верига колко била скочила", посочи Божанов.

Предлага се още мярката да важи до средата на следващата година, като тези данни да се публикуват както на сайтовете на търговците, така и да се изпращат към Министерство на икономиката, което да ги обобщава и предоставя също на гражданите. "По този начин всякакви спекуланти ще бъдат посочвани на секундата", смятат от ПП-ДБ.
Тази мярка е въведена в Хърватия и то след като тя прави грешката на България с таван на цените, таван на надценките, държавни магазини, каквито се обсъждат - допълни и Мартин Димитров. Според него "всичките тези леви мерки ще вдигнат цените" и всъщност обслужват търговците.
Според Ивайло Мирчев "от вчера сме свидетели на сезон първи от сериала "Пеевски иска да стане премиер".
"В този сезон първи, в един от ключовите епизоди, Румен Спецов, след като целува пръстена на Пеевски, става негов рекламен агент и започва да обяснява наляво-надясно как цените рязко са скочили, за да може следващата седмица Пеевски да излезе с плаща на спасителя Супермен и да каже: "Сега в моите магазини за хората ние ще решим проблема с цените". Това е сценарий, който се реализира от Пеевски и при който Бойко Борисов стои отстрани в ъгъла и гледа и не може да направи нищо, защото той дори не знаеше, че такова нещо е стартирано" - даде прочит на събитията Мирчев, визирайки поисканото и получено от Новото начало, в т.ч. чрез обезпечение в бюджета, създаване на държавни вериги магазини.
Скокът - регионален
Паралелно самият Спецов говори пред журналисти в парламента.
"Има скок на цените на определени стоки в определен регион", надгради днес вчерашните си данни.
Днес разполагаме с много по-подробни данни, където много ясно и отчетливо имаме пълна картина на цените и къде има увеличение, каза изпълнителният директор на НАП, цитиран от БТА. Спецов посочи, че първо ще запознае с данните регулаторните органи - Комисията за защита на конкуренцията и Комисията за защита на потребителите.

Ще направим обща среща, за да ги запозная с данните и анализите, за да може да се синхронизираме в последващи действия, заяви Спецов. Той допълни, че наблюдаването на увеличение има ясно изразен териториален принцип.
"Няма повсеместно увеличение в такива аспекти, каквито вчера казах като сурови данни" - посочи все пак. - "Имаме много ясно изразен териториален принцип на увеличения на стоки от конкретни търговци, така че въобще не можем да говорим за тип инфлационни процеси. Това си е чиста спекула".
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни