Служителите на столичния градски транспорт плашат отново да оставят возилата в депата, ако общинските съветници не гласуват исканото от тях увеличение на заплатите с 300 лв. "на калпак", считано от 1 април. В момента СОС заседава по бюджета на София за 2025-а, който бе върнат от кмета Васил Терзиев за прегласуване, тъй като бе прекроен в "6 без 10" от мнозинството. Именно неприемането му блокира и икономическата рамка за градския транспорт, което изкара днес шофьорите отново на протест - пред сградата на "Московска" 33.

Протестът под надслов "Бюджет и увеличение на заплатите!" се организира от двата синдиката - "Подкрепа" и КНСБ, като в него участват и служители на "Столичен автотранспорт", въпреки че директорът на дружеството Стилян Манолов обяви преди ден, че разбрал от медиите за провеждането му.

Работниците от „Столичен автотранспорт“ протестират днес, защото вече няколко месеца не могат да си получат увеличението на заплатите от 1 април, както им беше обещано, каза за БТА председателят на Федерацията на транспортните синдикати към Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) Александър Шопов. 

Средствата са осигурени от държавата, седят по сметките на Столична община, но без да има бюджет, няма как те да стигнат до тях, посочи той. 

Затова и днешният протест е, за да се уверим, че общинските съветници ще гласуват бюджета на София и в средата на годината най-накрая ще има бюджет. Днес транспортът ще се движи по делнично разписание, така че протестът е само към момента тук пред общината, каза още Александър Шопов. 

"Силно се надявам днес да има положителна развръзка и да не се стигне до това отново да се причинява неудобство на софиянци да няма градски транспорт", каза пред медиите и председателят на Федерацията на транспортните работници към КТ „Подкрепа“ Иван Кирилов. 

Припомняме, че на 14 май синдикатите обявиха протест с начален, но не и с краен час, с искания за 400 лв. увеличение на заплатите за тази година, още 500 лв. за 2026 г. и още 600 лв. за 2027-а. Демонстрацията, прераснала в гражданско неподчинение, продължи шест дни, в които столичани се придвижваха с метрото, пеш, с колелета и тротинетки, таксита или чрез споделено пътуване. Приключи на 19 май вечерта, случайно или не, след призив на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, който обеща правителството да отпусне пари за въпросното увеличение, свалено вече за т. г. до 300 лв. след преговори с кмета Васил Терзиев.

Пак случайно или не, в същия ден, в който "Борисов пусна автобусите", граждани се организираха в подкрепа на Терзиев и по-точно: срещу оказването на натиск, след като се появиха обосновани съмнения, че протестът в градския транспорт е политически инспириран от ГЕРБ.

Въпреки неяснотата откъде ще се вземат въпросните средства и за следващата, и за по-следващата година, т. нар. икономическо мнозинство в общинския съвет - ГЕРБ, БСП, "Има такъв народ", отцепници от "Възраждане" и Карлос Контрера (ВМРО), гласуваха финансовата икономическата рамка за градския транспорт при приемането на годишния бюджет на столицата. Терзиев обаче я върна, заедно с целия бюджет. Според кмета рамката за транспорта не отговаря на изискванията на Закона за публичните финанси, тъй като приходите надвишават разходите с над 3,5 млн. лв., което прави документа небалансиран и по тази причина - юридически уязвим.

Ръководството на Столична община не получи отговор от правителството дали ще продължи да дава всяка година по 15 млн. лв. за заплатите на шофьорите, както направи сега, за да не търси СО от кое друго перо да ги вземе.