
Завишени санкции, край със "ситния шрифт" и грешното превалутиране в полза на търговеца, разширяване на периода, в който ще действат новите правила за защита на потребителите преди и след приемането на еврото, както и на правомощията на ресорната държавна комисия.
Така може да се обобщят анонсираните днес от правителството допълнителни мерки срещу "спекулата" в магазините преди влизането ни в еврозоната, за които съобщава пресслужбата на Министерския съвет.
В рамките на седем дни кабинетът ще предложи промени в Закона за въвеждане на еврото, които предвиждат допълнителни мерки срещу необосновано покачване на цените, завишаване на санкциите и увеличаване на контролните правомощия на Комисията за защита на потребителите, посочиха оттам.

Мерките са били обсъдени на свикано от премиера Росен Желязков заседание на Механизма за координация на наблюдението и контрола във връзка с въвеждането на еврото в Република България.
В хода на заседанието министърът на финансите Теменужка Петкова представи промените, които кабинетът изготвя на база на анализите и резултатите от проверки на НАП и КЗП, извършени от началото на месец юни, уточняват от МС.
Според първата мярка, за да се противодейства срещу опити на някои търговци необосновано да увеличат цените на предлаганите от тях стоки и услуги, ще се удължи срокът, в който те подлежат на санкция. Към настоящия момент законът предвижда санкция единствено в периода на двойното обращение - от 1 януари до 31 януари 2026 година. "В интерес на потребителите е този период да бъде удължен, като той ще започне от периода на двойното обозначаване на цените и ще приключи до 31 декември 2026 г.", заяви Петкова. Двойното обозначаване на цените ще е в сила от 8 август т.г., така че след тази дата, до началото на 2027 г., повишаването на цени без обективна причина ще подлежи на глоба.

Друга промяна в закона, която правителството предлага, се отнася до етикетирането на стоките. Проверките до настоящия момент показват, че са налице опити на някои търговци да етикетират неправилно цената както в евро, така и в лева, подвеждайки потребителите. Свидетелства на граждани, в т.ч. в социалните мрежи, показват или неправилно превалутиране в полза на търговеца, или как цената в евро е с по-голям шрифт от левовата, което подвежда потребителите, че по-ниската цифра всъщност е в лева, тъй като това все още е официалната валута в страната.
„Трябва да бъдат въведени много ясни критерии и правила по отношение на това какъв шрифт трябва да имат съответно цените в лева и в евро след 8 август тази година, какъв цвят трябва да бъдат те, така че потребителите да не бъдат въвеждани в заблуждение“, цитирана е от МС министърката на финансите.

Увеличаване размера на санкциите, предвидени в Закона за въвеждане на еврото, също е сред мерките, които кабинетът ще предложи.
„Санкциите трябва да бъдат завишени, тъй като по този начин те ще имат и превантивен характер по отношение на недобросъвестни търговци, които възнамеряват да увеличават необосновано цените“, заяви Петкова.
Контролните правомощия на Комисията за защита на потребителите също ще бъдат разширени. „В периода, в който ще действа Законът за въвеждане на еврото, трябва да бъдат дадени допълнителни правомощия на КЗП, които да имат възможност да реагират и да извършват контролни действия по отношение на опитите за необосновано покачване на цените на стоките и услугите“, изтъкна Петкова. Какви са тези правомощия не става ясно от съобщението на МС.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни