
Германският министър Волфрам Ваймер днес кани представители на големите стрийминг платформи на среща в канцлерството. Основна тема е и евентуалното въвеждане на задължение за инвестиции, с цел да се засилят немските продукции.
Продукцията на сериали в Германия е в застой, тъй като филмовата и телевизионната индустрия се борят с нарастващи разходи, сложни системи за финансиране и недостиг на квалифицирани кадри.

Докато международни стрийминг платформи като Netflix, Amazon Prime или Disney+ печелят милиарди по света и сериозно инвестират в страни като Южна Корея или Франция, Германия често остава встрани. Недоволството в индустрията се увеличава – и не само сред продуцентите и актьорите.
Броят на поръчките намалява, а разходите се увеличават. Ръководителят на филмовата академия в Баден-Вюртемберг, Андреас Барейс, казва:
„Положението и настроението във филмовата и сериалната индустрия в Германия може да се опишат единствено като мрачно. Поръчките са по-малко, разходите растат – и съществува пазарна среда, в която германските продуценти почти не могат да се конкурират с чуждите“.
Причините за това са инфлацията, по-високите цени на енергията, нарастващите хонорари и техническите изисквания към съвременните продукции. Още един проблем: макар международните платформи да печелят добре в Германия, инвестират по-малко локално. През есента на миналата година почти 80% от анкетираните компании отчитат спад в поръчките от страна на международните стрийминг платформи.
Затова Ваймер предупреждава за постепенно монополизиране на медийния пазар от американски компании. За разлика от Германия страни като Франция, Испания и Южна Корея печелят от световния стрийминг бум – при тях има ясни законови изисквания, които задължават платформи като Netflix да инвестират част от приходите си в местните продукции.
В тази връзка Ваймер днес кани в канцлерството представители на Netflix, Amazon, Disney+ и други за „стриймърски връх“. Целта на срещата е по-тясно сътрудничество и конкретно инвестиционно задължение към немския пазар.
„Който прави успешен бизнес в Германия, печели от пазара и от държавните субсидии, трябва също така да инвестира повече в немски продукции“, заявява Ваймер пред агенция dpa.
Системата във Франция вече работи – там стрийминг компаниите са длъжни да влагат 20% от оборота си в местни продукции. В Германия сега се обсъжда подобно законово изискване – с идея част от глобалната стрийминг печалба да бъде насочена в националния културен фонд.
Барейс смята, че такава инвестиционна квота е закъсняла, но наложителна:
„С инвестиционно задължение Германия изобщо отново ще стане конкурентоспособна. Не става дума веднага да сме световни лидери, а отново да имаме шанс да се конкурираме.“
Освен разговорите с бранша, държавата подготвя и допълнителни мерки: нова схема за стимулиране ще направи сериалните и филмовите продукции по-атрактивни с до 30% субсидия и бюджет от 100 милиона евро годишно, подобно на това, което правят страни като Чехия и Унгария.
Още по темата
- Мерц и Макрон се срещат в Берлин: дипломатическа близост, стратегически разногласия
- "Тази Русия вече не може да се върне към мирно съществуване"
- Великобритания призова партньорите от „Рамщайн“ да засилят подкрепата за Украйна преди новия 50-дневен срок на Тръмп за мир
- Протест заглуши интервю на лидерката на „Алтернатива за Германия“
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни