
Политиката на мита на администрацията на Тръмп ще натовари „Форд“ със сметка за милиарди – и същевременно ще даде предимства на японската конкуренция. До този извод стигна американският автомобилопроизводител снощи след затварянето на борсата в САЩ при представянето на тримесечните си резултати.

Съответно, митата на Доналд Тръмп удрят американския автомобилен гигант по-силно от очакваното досега.
„Разходите ни за мита възлизат на два милиарда долара – и това е нетна сума“, каза главният изпълнителен директор Джим Фарли в телефонна конференция.
Досега концернът беше предвидил натоварване от 1,5 милиарда долара.
За цялата година „Форд“ вече очаква оперативна печалба между 6,5 и 7,5 милиарда долара – след като през февруари прогнозираше между 7,0 и 8,5 милиарда. Само през последното тримесечие митата са стрували на „Форд“ около 800 милиона долара – в крайна сметка компанията е на загуба от 36 милиона долара след печалба от 1,8 милиарда за същия период миналата година. Американският президент въведе мита до 25 процента върху вносните автомобили и авточасти.
Въпреки че „Форд“ произвежда около 80% от автомобилите си в САЩ, подчерта Фарли в ефира на CNBC, „ние внасяме части от целия свят“.

Финансовата директорка Шери Хаус посочи, че митата спрямо Мексико и Канада са останали високи по-дълго от очакваното. Също така увеличените вносни мита върху алуминий и стомана – до 50 процента – се отразяват негативно.
Фарли обясни, че компанията е в ежедневен контакт с Белия дом, за да намали митническите разходи, особено митата върху резервни части.
„Виждаме голям потенциал в зависимост от хода на преговорите с правителството“, заяви той.
Предимство за японските автомобилопроизводители?
Шефът на „Форд“ също предупреди, че митата на Тръмп ще дадат „значително“ ценово предимство на японски конкуренти като „Тойота“. Миналата седмица президентът Тръмп обяви, че САЩ ще намалят митата си спрямо Япония от 25 на 15 процента.
Тези по-ниски мита, по-ниските трудови разходи и благоприятните валутни курсове са „наистина изгодни за техния износ“, подчерта Фарли относно японската конкуренция.
Мениджърът вижда в митата и различните екологични стандарти траен разпад на световния автомобилен пазар на три региона: Северна Америка, Европа и Азия.
„Това е доста фундаментална промяна“, каза шефът на концерна.
„Форд“ не е сам в това тежко положение. В сравнение с него, съперници като General Motors (GM) са дори още по-засегнати: GM отчете загуба от 1,1 милиарда долара за последното тримесечие, главно заради внос на евтини модели Chevrolet и Buick, произведени в Южна Корея. За цялата година GM прогнозира митнически разходи между четири и пет милиарда долара.
„Америка на първо място“ е изричното мото на Тръмп. Но неговите мита върху автомобилите доведоха до значителни спадове в печалбите не само за германски производители като BMW, Mercedes-Benz и VW – страдат също и големи американски концерни като GM и Ford.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни