
Зареждането на електромобил за време, сравнимо с пълнене на резервоар с бензин, е цел, която от години изглежда твърде далечна. Сега обаче нова технология, демонстрирана от британската инженерна компания RML Group и петролния гигант Shell, поставя тази цел в по-близък план.
Става дума за специална непроводима течност, която изпълва пространствата в батерията и по този начин осигурява максимален контакт с клетките вътре. Така се постига високоефективен топлообмен, който намалява термичните напрежения и позволява значително по-високи токове на зареждане. Резултатът: до 80% заряд за по-малко от 10 минути.

Технологията бе тествана върху батерия с капацитет 34 kWh. При лек и аеродинамичен автомобил, който харчи около 10 км/kWh, това би означавало добавяне на пробег от около 24 километра за всяка минута зареждане, отбелязват от Shell.
Любопитното е, че именно Shell – компания, традиционно свързвана с изкопаемите горива – стои зад този „течен пробив“ за бъдещето на електромобилите. Компанията вече има опит с охлаждащи течности за електрически превозни средства и намеква, че новото решение може скоро да намери място при нейни автомобилни партньори.
Разбира се, остава въпросът дали технологията ще бъде достатъчно безопасна и икономически изгодна, за да влезе в масово производство.
---
Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".

Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни