„Искаме измамата, свързана с т.нар. екологичен преход, да свърши, особено забраната за продажба на коли с бензинови двигатели.“

Това заяви полският евродепутат консерватор Патрик Яки на дебат в Европейския парламент в Страсбург

Групата на Европейските консерватори и реформисти (ЕКР) свика дебат в Европейския парламент. Яки е автор на проекторезолюцията, призоваваща за отмяна на забраната. Тя предвижда постепенно премахване до 2035 г. на коли с двигатели с вътрешно горене (ДВГ).

Преди близо месец Манфред Вебер – лидерът на групата на Европейската народна партия (ЕНП), също обеща да настоява за отмяна на решението.

„Милиони германски работници са заети в сектора на автопроизводството. Оборотът е 160 милиарда евро. Забраната само ще унищожи заетостта, икономиката и възможностите за технологичното развитие“, изтъкна Яки.

Макар да се произвеждат все повече електромобили, това няма положително влияние върху конкурентоспособността. Така например износът на автомобили от ЕС намалял с 60 на ст.о А вносът се е увеличил петкратно.

„Китайсите електромобили са спечелили допълнителни 5 на сто на пазара. А производителите в Европа се борят за оцеляване“, каза полският евродепутат.

И припомни, че производителите на Стария континент са подложени на редица ограничения.

Китай разполага с повече стомана от Европа и има по-добри доставки на енергия. В САЩ няма регулации, подобни на европейските. И това е причината ЕС да губи в конкурентната битка.

„Мерките не ни донесоха нищо, защото емисиите на въглероден диоксид в Европа се увеличиха“, посочи Патрик Яки.

И предупреди, че замяната на двигателите с изкопаеми горива с такива с възобновяеми може да доведе до катастрофа. Като пример той даде срива на електроснабдяването в Испания преди няколко месеца. Горските пожари в Калифорния пък довели до невъзможността за захранване на електромобилите.

В крайна сметка в ЕС е създадена система, която е превърнала електрическите коли в луксозни стоки, обобщи Яки.