От петък в целия Европейски съюз влязоха в сила нови правила за прозрачност на политическата реклама. Всички политически реклами трябва ясно да посочват как се финансират, какъв е бюджетът им и дали са насочени към определена аудитория.

Регламентът не забранява политическата реклама и не регулира нейното съдържание. Не са засегнати личните възгледи, политическите мнения, независимите журналистически материали и официалната комуникация относно изборите от национални или европейски институции.

„Този регламент създава единна европейска рамка, първа по рода си, която може да послужи като световен модел за по-честни избори, защита на гражданите от злоупотреба с личните им данни и укрепване на демократичната устойчивост срещу чуждестранна намеса“, заяви водещият преговарящ по темата в Европейския парламент Сандро Гози.

Той критикува решението на платформите Google и Meta да спрат всякаква рeклама от политически, изборен или социален характер, вместо да се съобразят с новите правила. 

„Това лишава гражданите, партиите и организациите от легитимни и прозрачни канали за комуникация и за пореден път илюстрира отношението на някои големи платформи, които дават приоритет на икономическите си интереси пред зачитането на демократичните правила. В Европа обаче демократичните правила не са по избор“, допълни Гози.

Новите регулации са част от усилията на ЕС за повишаване на доверието на гражданите в изборните кампании и за борба с дезинформацията, чуждестранното влияние и усъвършенстваните техники за таргетиране на аудитории.

На 8 октомври Комисията публикува насоки към политическите актьори и доставчиците на услуги за политическа реклама относно прилагането на правилата. Те ще бъдат обсъдени на следващото заседание на Комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите на 16 октомври.