
MTV обяви закриването на пет свои канала във Великобритания – MTV Music, MTV 80s, MTV 90s, Club MTV и MTV Live. 31 декември ще бъде последният ден на излъчване.
Основният канал MTV HD ще продължи да се излъчва, но акцентът вече пада върху риалити форматите, вместо музикалните видеа.
Краят на една културна епоха
80-те
MTV стартира в САЩ на 1 август 1981 г. като първия 24-часов музикален канал в света, с емблематичното видео на The Buggles – Video Killed the Radio Star. Така задава нов стандарт във визуализацията на музиката, с което бързо се превръща в културен феномен. Премиерите на видеоклипове на Майкъл Джексън (Thriller) и излъчването на Live Aid през 1985 г. утвърждават мястото му на медиен лидер, оформящ глобалната музикална сцена.
„MTV беше мястото, където всичко се събираше – музика, култура, хора” - казва бившата водеща на MTV Симон Ейнджел пред Би Би Си.
През 1987 г. MTV стартира европейския си канал, а през 1997 г. – британската версия, която тръгва с видеото Three Lions на Дейвид Бадиел и Франк Скинър. Каналът не просто разпространява музика, но придобива ролята на социален и културен барометър за младите хора, формирайки вкусове, стилове и субкултури.
90-те
Симон Ейнджъл, която работи за MTV Europe и MTV UK през 90-те, описва периода като "училищна екскурзия без учители“. За нея MTV Europe е „предшественик на интернет“, с между 100 и 150 милиона зрители по целия свят.
Влиянието на MTV успява да пробие дори отвъд Желязната завеса. Ейнджъл разказва, че според бившият съветски лидер Михаил Горбачов каналът е успял да повлияе на младите хора в комунистическите страни през 80-те.
„Горбачов каза: ‚Музиката постигна повече от ракетите‘, защото MTV Europe беше първият канал, който показваше как изглежда западният живот. Той преминаваше отвъд цялата пропаганда и показвахме младежка култура, а хората искаха това. Беше изключително важно.“
Според нея в телевизията все още има място за музика.
През ноември 1989 г. MTV изиграва ключова роля по време на падането на Берлинската стена. В началото на ноември 1989 г. ръководители на канала се озовават в Берлин за семинар. Забелязвайки нарастващия импулс за промяна, Бил Роуди (който по-късно става изпълнителен директор на MTV) решава да разшири достъпа до канала в Източен Берлин. До 7 ноември MTV за пръв път успява да осигури достъп за хотели и конферентни центрове. Два дни по-късно Стената пада. На фона на липсата на 24-часови новинарски канали много хора следят събитията в реално време тъкмо чрез MTV.
През това време MTV Europe Music Awards се превръща в културно събитие, провеждано в градове като Ливърпул и Лисабон, водено от изпълнители като Том Джоунс и Xzibit. На наградите през 2004 г. дори британският депутат Джон Уитингдейл, председател на парламентарната комисия по култура, медии и спорт, е сред присъстващите.
2000-те
В началото на новия век MTV започва да развива собствено оригинално съдържание – риалити формати като The Osbournes, Laguna Beach, Teen Mom и Geordie Shore стават световно известни. С появата на YouTube и социалните мрежи телевизията губи доминиращата си роля като платформа за музика, но остава влиятелна в развлекателния сектор. Каналът започва да разширява влиянието си отвъд музиката – става платформа за телевизионни истории, които отразяват живота на младите хора.
MTV започва като символ на авангардната младежка култура. Днес, разклатен в своите цели и функции, каналът изглежда като платформа преди всичко за риалити формати.
Закриването на музикалните канали в UK е част от глобални съкращения на компанията Paramount, която след сливането си с Skydance Media през юли 2025 г. планира да намали разходите си с до 500 милиона долара.
Очаква се MTV да затвори музикалните си канали и в Австралия, Полша, Франция и Бразилия.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни