
"Не ревем за автомобили, но тук е мястото да кажа, че е време да слезнат тези, които в момента са на автомобилите. Най-голямата наглост беше, че в деня, в който отнеха 7 автомобила от президентската администрация, Народното събрание си купи 70 чисто нови автомобила за над 4 милиона - 4 милиона..."
Думите са на секретаря по сигурност и отбрана на президента на Република България Димитър Стоянов пред БНТ в коментар за акцията на Делян Пеевски и компания по свалянето на президентската администрация от автомобилите на Националната служба за охрана.
Както е известно, ДПС-НН внесе поправка в закона за службата, с която бе отменено правото на президентската администрациия да се ползва от автопарка на НСО, въпреки възражението на самата НСО.
Поправката бе обнародвана в Държавен вестник на 17 октомври, като Румен Радев не само не й наложи вето, но и обяви, че солидарно със служителите на "Дондуков" 2 ще се вози с личен автомобил. Така миналата неделя посрещна унгарския си колега със семейната Шкода. Бе аплодиран, което накара Пеевски да отправи искане до финансовото министерство спешно да се отпуснат пари за коли на президентството.


Към днешна дата промяна няма. Радев обяви вчера, че няма да ангажира бъдещия стопанин на "Дондуков" 2 с решение по обществена поръчка за автомобили, поддръжка, шофьори и пр., и той и служителите му продължават да се оправят кой както може.
Решихме обаче да проверим за какви нови 70 автомобила за парламента, гласувал свалянето на администрацията на президентството от 7-те коли на НСО, говори Димитър Стоянов. И факт - такъв проведен търг има.
Оперативен лизинг
Сегашното ръководство на администрацията на НС е публикувало обществена поръчка на 11 ноември м.г. за "Предоставяне на моторни превозни средства за нуждите на Народното събрание при условията на оперативен лизинг". Става въпрос за общо 70 автомобила, 13 от които екологични, показва справка в електронния регистър на обществените поръчки.
Оперативният лизинг е със срок 48 месеца. Прогнозната стойност - 4 500 000 лева без ДДС (най-грубо казано - с този вид услуга клиентът не става собственик на актива, а го ползва срещу фиксирани вноски за определен период. При изтичането на лизинговия срок една от опците е да върне, а другата - да смени колата с по-новия модел - бел. ред.).
Класирането на участниците е извършено през февруари, голяма част от тях са отстранени, но победител има - "Релийз" ЕООД, като според ценовата й оферта НС трябва да плаща месечно по 77 600 лв. без ДДС (3 724 800 лв. общо).


Изпълнителят подсигурява още цялостната поддръжка, застраховката, данъците, дори винетните стикери на автомобилите.
След изтичане на договора за лизинга, т.е. след четири години (на 29 септември 2029 г.), парламентът трябва да върне возилата и вероятно ще последва нов търг за други чисто нови коли за ползване.
Автопилот, подгряване на седалките
Самият договор не е наличен в ЦАИС. От техническите спецификации на търга все пак разбираме какви коли е търсело Народното събрание:
57 броя с бензинов, дизелов или хибриден двигател, мощност - минимум 120 kW, шест скорости, АWD или 4х4 задвижване, парктроник и камера за обратно виждане, ергономични седалки с подгряване, сензори за дъжд, автопилот и мн. др. А останалите 13 броя са хибрид или електрически, със същите "екстри".
Иначе сайтът на фирмата изпълнител предлага като "оферта на месеца" Renault Rafale.
Не е за всеки
Служебните коли на НС все пак не са гарантирани за всеки депутат. Лицата, заемащи най-високи длъжности в парламента, имат право на служебен автомобил при различни условия. Председателят на НС не използва автомобил от автопарка на парламента, тъй като има право на специализиран транспорт и охрана, осигурени от НСО. Заместник-председателите и председатели на парламентарни групи имат право на постоянно ползване на служебен автомобил от автопарка. Редовите депутати нямат право на личен служебен автомобил, който да ползват по всяко време, но имат право да заявят такъв за работни цели.
Конкретно Делян Пеевски, инициаторът на поправката "Радев", както е известно, е пазен от НСО. Отделно се вози под наем в цели пет автомобила - Лендроувър, Мерцедес, Ауди, БМВ и Тойота. За тях е платил 169 200 лв., според последната му годишна имуществена декларация.
Ремонт и поддръжка
Оперативният лизинг за новите 70 коли не е единствената "автомобилна грижа" на главния секретар на НС Стефана Караславова. На 16 октомври НС е публикувал търг за 78 000 лв. без ДДС за застраховки "Гражданска отговорност", "Каско" и др.
През август пък е публикуван търг за 1 215 000 лв. за основен ремонт на гаража на Народното събрание на ул. "Искър". Трябвало е да се изгради и... трафопост, за да може да се зареждат е-автомобилите, но по-рано този месец търгът е бил прекратен.


Пак през август е обявена поръчка за доставка на 220 000 литра бензин и дизел за автомобилите, както и за отопление в почивните станции на властта - за 926 000 лв.
Търсело се и кой да поддържа колите Пежо, Ситроен, Шкода, Фолксваген, Тойота и УАЗ (30 000 лв.). Става въпрос за 11 автомобила собственост на НС, които според списъка видимо не са първа младост. УАЗ-ът е от 1990 г., а най-новите - Пежо, са произведени през 2007 г.
Отделна е поръчката, пак от това лято, за поддръжка на БМВ, Форд и Ленд Ровър срещу 55 000 лв., общо 18 на брой.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни