Американската компания OpenAI обяви снощи, че стартира собствен уеб браузър – Atlas, предназначен да се конкурира директно с Chrome на Google и да трансформира начина, по който хората използват интернет.

Браузърът ще бъде базиран на възможностите на ChatGPT, популярния изкуствен интелект на OpenAI, като според изпълнителния директор Сам Олтман това е „рядка възможност да преосмислим какво може да бъде браузърът и как да се използва“.

Олтман посочи, че един от революционните елементи в Atlas е премахването на традиционната адресна лента – вместо нея потребителят ще комуникира директно с чатбот, който ще разбира и изпълнява задачи. Целта е сърфирането да стане „по-малко за кликане и повече за правене“.

Atlas първоначално ще бъде достъпен само за потребители на Apple Mac, като OpenAI обещава функции, които да позволят на потребителите да изпълняват сложни задачи „без да копират, поставят или напускат текущата страница“.

Браузър с мислещ агент

Ключова иновация в Atlas е т.нар. „agent mode“ – режим, в който браузърът сам сърфира в интернет от името на потребителя, използвайки историята на браузъра и AI преценка за нужната информация.

"Това е интернет, който работи за теб", каза Алтман.

За момента Atlas е налице само за MacOS.

Но експерти изразиха притеснения. Анализаторът Пади Харингтън от Forrester заяви пред AP, че подобна технология може да доведе до загуба на лична идентичност при използване на мрежата.

„Профилът ще бъде персонализиран, но на база всичко, което се е събрало за теб. Това страшно ли е? Може би. Но това ли си ти, или това, което AI реши, че трябва да получиш?“, попита Харингтън.

Той предупреди и за възможността резултатите да бъдат изкривени от търговски интереси – реклами и спонсорирано съдържание.

Гигантски пазар, доминиран от Google

Atlas излиза на пазар, където Google Chrome е безспорният лидер с над 3 милиарда потребители по света. Но тенденциите се променят: ChatGPT вече има над 800 милиона активни потребители, а проучване на Associated Press от тази година показва, че 60% от американците, и 74% от хората под 30, използват AI за търсене на информация поне понякога.

Google също не стои на едно място – AI обобщения вече се появяват в резултатите от търсене, макар че въпросите за точността на тези отговори остават.

Нов доклад на Европейския съюз за радио и телевизия (EBU) и BBC, публикуван в сряда, показва, че почти половината от проверените отговори на AI асистенти съдържат значими неточности, а 81% – някакъв вид проблем.

Изследването обхваща ChatGPT, Copilot, Gemini и Perplexity, като анализира точността, източниците и способността им да разграничават факти от мнения. В един случай ChatGPT уверено е съобщавал, че настоящият папа е Франциск, месеци след смъртта му, което показва рисковете от разчитането на AI за достоверна информация.

„Когато хората не знаят на какво да вярват, те започват да не вярват на нищо. А това може да обезсмисли самото участие в демокрацията“, коментира директорът на EBU Жан-Филип Де Тендер пред агенция DPA.

---

Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".