 
        "Тук сме днес, за да се даде старт на основния ремонт на пътя между Рудозем и Смолян, който е изключително важен за региона и ще даде възможност за развитието му. Ще бъдат инвестирани 51 милиона лева. Това са пари както от националния бюджет, така и европейски средства по програма "Развитие на регионите". Пътят е част от главната пътна комуникация в областта, а строително-ремонтните работи ще продължат около 450 дни."
Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов при обявяване началото на ремонтните работи на близо 22 километровата отсечка от път III – 868 Рудозем – Смолян, цитиран от пресцентъра на МРРБ. Основните дейности, които ще бъдат изпълнени, са изграждане на нова асфалтова настилка, подобряване на отводняването. Трасето ще бъде с нови пътни знаци, ограничителни системи и маркировка. Предвидено е и изграждането на подпорни и декоративни стени с различна височина, както и ремонт на съществуващите.

Новината безспорно е добра, ако не беше помрачена от простата сметка, че за ремонта ще бъдат платени 2,3 милиона лева на километър. А как се е стигнало до баснословната сума, разказва сайтът за регионални новини "За истината".
Процедурата за ремонт на пътя е обявена на 6 април 2022 г. с прогнозна стойност 24 124 100 лв. без ДДС. Офертите до крайния срок 11 август 2022 г. са подали „Европейски пътища“ АД, ДЗЗД „Ремонти изток 2022“, „Парсек Груп“ ЕООД и „ИСА 2000“ ЕООД. "Европейски пътища" е класирана на първо място с оферта от 40 337 670 лева, а на второ ДЗЗД „Ремонти изток 2022“ с цена 44 765 694. „Парсек Груп“ и „ИСА 2000“ са отстранени. „Ремонти изток 2022“ и „ИСА 2000“ обжалват търга пред Комисията за защита на конкуренцията. Едната, защото е класирана на второ място, а другата – защото е отстранена. И двете жалби са оставени без уважение.
На 16 септември 2024 г. Управителният съвет на АПИ взема решение да сключи договор с „Европейски пътища“ на цена 40 337 670 лева без ДДС, или с 16 млн. лв. (67%) над прогнозната стойност.
От "За истината" са се обърнали към Иван Иванов с няколко въпроса:
- защо ремонтът на този път е толкова по-скъп;
- това ли е реалната цена, или АПИ не може смята прогнозна стойност на пътни ремонти.
А отговорът: "Още тогава разчетите са били, че ремонтът на този път ще струва 51 млн. лв. По време на т. нар. сглобка това е било практика. Примерно „Дунав мост“ е обявен за 20 млн., а е сключен договор за 40 млн. Това е политиката, наложена от г-н (Андрей) Цеков (министърът на регионалното развитие на ПП, днес депутат), поръчката да се пуска на една цена, а да се сключват договори на двойни цени".
Истината обаче е друга. Когато е обявена обществената поръчка на 6 април 2022 г. с прогнозна стойност 24 млн. лв., министър е бил Гроздан Караджов от ИТН (днес министър на транспорта), а не Цеков.

Самите строително-монтажните са за 48 405 204,28 лв. с ДДС. Строителният надзор ще се осъществява от „Строл-1000“ АД. Договорът им е за 1 317 175,20 лв. с ДДС. Авторският надзор е възложен на „Пътпроект” ЕООД. Техният договор е за 28 909,20 лв. с ДДС, допълват и от АПИ.
Общият бюджет за изпълнение на дейностите е в размер на 51 740 360,00 лв. с ДДС. Средствата в размер на 30 321 833,00 лв. с ДДС са безвъзмездна финансова помощ и ще се търсят от Приоритет 2 на Програма „Развитие на регионите 2021-2027“, а останалите в размер на 21 418 527,00 лв. с ДДС са от бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“.
Собственик на „Европейски пътища“ АД е Анка Савева, а синът ѝ Христо Савев е собственик на „Грома Холд“ АД. Двете дружества придобиха известност около скандала с изтеглените в брой около 54 милиона лева, платени авансово и предвидени за строителството на автомагистрала „Хемус“, като разследването бе смачкано от самата прокуратура.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни 
           
           
           
           
          