Пътуването с влак от София до Атина ще се съкрати до 6 часа вместо сегашните 13 часа и 40 минути. Това може да се случи до 2035 г., заяви еврокомисарят по транспорта Апостолос Дзидзикостас.
Планът за високоскоростни железници, представен днес от Европейската комисия, има амбицията до 2040 г. ключови европейски столици да бъдат свързани с мрежа от влакове, движещи се с над 200 километра в час. Мерките са част от цялостен транспортен пакет, с който Брюксел цели по-ефективна, устойчива и конкурентна система за придвижване в ЕС.
Ще бъде намалено времето за пътуване и по други трасета. Например пътят Берлин–Копенхаген ще отнема 4 часа вместо 7, а нови трансгранични линии ще свържат Париж с Лисабон през Мадрид, както и столиците на балтийските държави.

Документът се базира на разширението на Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T), като се цели свързване на големите възли в Европа с високоскоростна жп инфраструктура.
Освен че времето за пътуване ще стане по-кратко, мрежата ще освободи капацитет за нощни влакове, товарни композиции и военна мобилност, и ще засили конкурентоспособността на туризма и индустрията.
Успоредно с жп плана Комисията прие и План за устойчиви инвестиции в транспорта (STIP), насочен към горивата в авиационния и морския сектор. За да постигне целите по механизмите RefuelEU Aviation и FuelEU Maritime, ЕС ще се нуждае от 20 милиона тона устойчиви горива до 2035 г., което изисква инвестиции за над 100 милиарда евро.
До 2027 г. чрез европейски инструменти ще бъдат мобилизирани поне 2.9 милиарда евро, включително:
• 2 млрд. евро по InvestEU за алтернативни горива;
• 300 млн. евро от Европейската водородна банка;
• 446 млн. евро от Иновационния фонд за проекти, свързани със синтетични авиационни и корабни горива;
• 133,5 млн. евро за изследване и иновации в сферата на горивата по програмата „Хоризонт Европа“.
ЕК подготвя и пилотен проект за синтетични авиационни горива с поне 500 милиона евро инвестиции до края на 2025 г. Сред бъдещите мерки са и създаване на механизъм за свързване на производители и купувачи, който да намали риска за частния капитал, както и разширяване на международните партньорства за устойчив внос и растеж на вътрешното производство.
-----
Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".

Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни