Екипът на Sky News Data and Forensics е провел двуседмично разследване, за да установи дали в алгоритъма на X (бившия Twitter) се отчита политическа пристрастност. Резултатите, публикувани днес, сочат ясно изразен уклон към дясното и крайнодясното политическо съдържание. Според Sky News алгоритъмът на X не просто отразява интересите на потребителите, а активно придвижва съдържание, провокиращо емоционална реакция и поляризация.

Алгоритъмът под лупа

Разследването идва на фона на засилени опасения относно ролята на X в политическите процеси във Великобритания, особено с наближаването на парламентарните избори.

След като Мъск придоби Twitter през 2022 г. и го преименува на X, той премахна редица политики за модериране на съдържанието и уволни голяма част от екипите, отговарящи за борбата с дезинформацията. Под негово ръководство платформата промени начина, по който се регулира съдържанието, и ограничи достъпа на изследователи и журналисти до вътрешните ѝ данни. Безплатният академичен достъп до информацията беше отменен, а използването на официалния интерфейс за данни (API) вече струва до 5000 долара на месец – сума, която прави независимите изследвания практически невъзможни.

„Основният ефект от решението на Мъск да премахне безплатния академичен достъп е, че вече почти никой не може да провери как работи алгоритъмът“, коментира д-р Мохсен Мослех от Оксфордския интернет институт, цитиран от Sky News.

Ето защо разследването се основава на създаването на девет нови потребителски профила, които имитират британци с различни политически нагласи – трима леви, трима десни и трима неутрални.

В продължение на две седмици - от 2 до 17 май 2025 г. - с помощта на специално разработен софтуер са събрани 87 420 записа, включващи текста на туитовете, типа на публикацията (рекламни или не), както и показатели като харесвания, споделяния и гледания.

Според Sky News, дясно съдържание се е появявало в емисиите на всички типове профили – включително на неутралните, които не следват политически акаунти. Това навежда на извода, че алгоритъмът не просто „отразява“ интересите на потребителя, а активно подбира съдържание с по-голяма вероятност да провокира емоционална реакция и ангажираност – нещо, което според експертите облагодетелства поляризиращи и крайни мнения.

Експертите, консултирали разследването, предупреждават, че подобен механизъм може да оказва влияние върху обществените нагласи и избирателното поведение, особено когато става дума за съдържание, което подсилва омраза, страх или политическа враждебност.

По информация на Sky News, настоящото разследване е част от по-широка тенденция – други медии и организации, включително The Wall Street Journal и Global Witness, също са откривали признаци на алгоритмична пристрастност и усилване на крайни послания в платформата.