Преди няколко месеца служителите в наземния градски транспорт в София обявиха стачка с искане за увеличение на заплатите. Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов първоначално заяви, че софиянци трябва да си изстрадат промяната.

Малко по-късно обаче, когато видя, че софиянци не се поддават на този натиск и дори се организират чрез споделени пътувания, за да преодолеят липсата на транспорт, Борисов промени мнението си. И правителството отпусна 15 млн лв. за заплати на шофьорите и ватманите.

В бюджета за следващата година обаче няма никаква субсидия за градския транспорт - не само за увеличението на заплатите, а изобщо. Това каза днес кметът на София Васил Терзиев във фейсбук. Като други негативи на бюджета той изтъкна, че парите за инвестиционната програма за общински проекти ще минават през Българската банка за развитие.
Терзиев припомни, че София все още е получила само 237 хил. лв. за 2025-та, при одобрени 156 проекта и 10 подписани споразумения за тази година. А подадените искания за плащане са в размер на почти 35 млн. лв.
"Надявам се кметът на столицата да не трябва да "застане под герба", за да стигнат средствата до "хората", каза още Терзиев.
Ето какво написа столичният кмет:
Какво ще предложи държавният бюджет 2026 за София?
Накратко, освен проблемите за бизнеса и гражданите, които множество специалисти посочиха, има един друг много голям проблем - няма прозрачност и няма предвидимост, а това е най-важното за големи общини като София.
Първо – добрите новини.
Парите, които София ще получи от държавата за училища и другите делегирани от държавата дейности, се увеличават с около 90 милиона евро (или 14%). Парите, които държавата дава на София за инвестиции и строителство, се увеличават с почти 1,5 милиона евро (или 11%).
Субсидията за градски транспорт на София е изчезнала.
В бюджета за 2025 г. тя беше 106 млн. лв., плюс 15 млн. лв. допълнителна помощ от Министерския съвет (спомняте ли си онези пари, с които “решиха” кризата с транспортната стачка). За 2026 г. – пълна неизвестност в бюджета.
Колко средства ще отдели държавата за градския транспорт на столицата?
Как ще гарантираме стабилността на една от най-големите транспортни системи в България?
Метрополитенът – стратегически обект от национално значение – също е на тъмно.
Колко средства са предвидени за разширение на метрото през 2026 г.? Предишните години имаше по 40 мил. За тази има ли?
И колко за неговата охрана? Всяка година охраната става по-скъпа и ние се молим цяла година за тези средства.
Кога ще мине към сериозния бюджет на МВР?
Без ясни числа няма как да планираме дългосрочно.
Инвестиционната програма за общински проекти поражда още по-сериозни въпроси.
Защо средствата ще минават през Българската банка за развитие?
Каква е добавената стойност за държавата или за общините?
Ще се изисква ли общините да връщат средства или да плащат лихви?
Ако държавата така или иначе ще плаща лихви на банката – защо не предостави парите директно на общините?
Ще започнат ли най-накрая разплащанията към коректните общини? София все още е получила само 237 хил. лв. за 2025-та, при одобрени 156 проекта и 10 подписани споразумения за тази година. Подадените искания за плащане са в размер на почти 35 млн. лв.
Ще има ли средства да се разплатим за всички обекти за които вече имаме договор и отношения и извършена работа?
Такса "битови отпадъци".
Предоставена е възможност тя да остане непроменена през 2026 г., но не е ясно на каква база ще се изчислява.
Ако не на данъчна оценка – на каква?
Министерството на финансите дължи отговор, защото става дума за предвидимостта на една от най-чувствителните местни такси, която ще усети ВСЯКО домакинство.
Може и да има достатъчно пари за София. Но засега те са скрити зад завесата. Надявам се кметът на столицата да не трябва да "застане под герба", за да стигнат средствата до "хората".
Държавният бюджет не трябва да се превръща в инструмент за политически натиск. Той трябва да е инструмент за развитие.
Независимо как изглежда финалният вариант на държавния бюджет, Столична община ще продължи последователно да отстоява своята политика - прозрачност, ефективност и финансова стабилност.
Още по темата
- "Автоматичен ускорител на инфлацията" - ДаБГ за проектобюджета
- Желязков с първи коментар за бюджета: бил антиинфлационен, не намалявал доходи, не вдигал данъци
- Европейската комисия отстъпва – предлага промени в бюджета на ЕС
- Ивайло Пенчев: С България приключваме. Работната ръка е скъпа. Насочваме се към Китай
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни