Създаването на първото общинско мобилно приложение, което да обедини всички основни транспортни услуги в София предлагат зам.-кмета по дигитализация Иван Гойчев и общинският съветник от "Демократична България“ Симеон Ставрев. Столичният общински съвет ще обсъди доклада им на редовното си заседание утре.

Двамата описват текущото състояние на дигиталните услуги в градския транспорт като "раздробено, неустойчиво и технологично остаряло". Основната критика е, че Столична община не притежава нито едно от приложенията, с които в момента жителите на града работят.

"Това поставя общината в ситуация, при която няма контрол върху развитието и поддръжката им, нито правото да ги модифицира или адаптира според нуждите на гражданите", посочват авторите.

Най-широко използваното приложение в момента - Sofia Plus - всъщност не е собственост на Центъра за градска мобилност (ЦГМ), нито е разработено от Столична община. То е лицензирано от частната компания URBO Studio, под търговското наименование URBO City, и работи по силата на сключено търговско споразумение. Т.е. ЦГМ е взел чуждо приложение и просто го е прекръстил и адаптирал за наши цели.

Това го прави по-достъпно, но има и недостатъци - както Гойчев и Ставрев подчертават, общината няма достъп до сорс кода, базите данни и архитектурата на платформата. Лицензът за използване не е постоянен, а промени и подобрения стават само с одобрението и помощта на фирмата-собственик.

"В случай на прекратяване на договора или на едностранно решение на доставчика, София може да остане без ключова дигитална услуга за градския транспорт", предупреждават Гойчев и Ставрев.

Това поставя хиляди граждани и гости на столицата в рискова зависимост от решение на частна фирма.

В допълнение, URBO City покрива само част от нуждите - основно билети и паркиране - но не предлага информация за спирки, маршрути, закъснения или възможности за прекачване. За тези цели хората трябва да използват сайта Sofiatraffic.bg, който е остарял, неадаптиран за мобилни устройства и без навигационни възможности в реално време.

Какво ще прави новото приложение - и колко ще струва?

Предложението на Гойчев и Ставрев е Столична община да възложи разработването на собствено мобилно приложение, което ще бъде изцяло общинска собственост - включително и неговият код, база данни и административен интерфейс. Това ще позволява свободното му модифициране и подобряване в бъдеще.

Приложението трябва да съчетава в себе си пълната информация за градския транспорт в реално време: спирки, маршрути, разписания, закъснения, аварии. Освен това ще дава възможност за купуване, валидиране и съхранение на билети и карти, включително с поддръжка на Apple Wallet и Google Wallet.

Платформата ще включва и възможност за интеграция с паркирането в "синя“ и "зелена“ зона, както и автоматично насочване към буферни паркинги при планиране на пътуване с метро или автобус. Ще има двуезичен интерфейс (български и английски), както и висока степен на достъпност за хора със затруднено зрение или мобилност.

В доклада се посочва, че София изостава значително от други големи и дори средни български градове, които вече имат модерни транспортни приложения. В Бургас, Варна, Стара Загора и Казанлък например могат да се видят спирки на карта, да се изчисляват маршрути, да се купуват билети и да се получават известия в реално време. В София това не е възможно с нито едно съществуващо приложение.

"Необходимостта от дигитален инструмент с висока добавена стойност е безспорна. Само с едно централно приложение Столична община може да осигури равен и лесен достъп до транспортни услуги и да прекрати зависимостта от външни доставчици“, пише още в мотивите. "Възприемането на общинска дигитална платформа е не просто технологичен проект, а инфраструктурна необходимост, съпоставима със спирка, билетна машина или маршрут.“

Разработката на приложението е оценена на между 180 000 и 320 000 лв., в зависимост от избрания модел на реализация - чрез външен изпълнител или чрез собствен ресурс на общината. Очакваният срок за пълна реализация (Android, iOS, бекенд, API и администраторски панел) е 3 до 6 месеца. Разбира се, преди всичко това идеята за общинско приложение трябва да бъде одобрена от Столичния общински съвет - където Гойчев и Ставрев са част от малцинството.