Учителите и учениците в България вече имат достъп до първия изцяло български онлайн инструмент за самооценка на дигиталните компетентности. Проектът е резултат от стратегическото партньорство между образователната платформа Prepodavame.bg и телеком оператора Yettel, които работят заедно по темата вече трета година.
Инструментът е структуриран под формата на анкети, разделени в пет основни области – както за учители, така и за ученици. След попълването на всяка анкета потребителите получават незабавен достъп до подбрани образователни ресурси, съобразени с резултатите им – статии, видеа и планове на уроци, които могат директно да приложат в учебния процес.

"Инструментът не е просто тест, а огледало за саморефлексия. Той не наказва, а помага на всеки да осъзнае своите нужди и да ги превърне в план за развитие", обяснява Евгения Манева, експерт по дигитални умения и участник в разработването на въпросниците.
По думите ѝ, най-голямото предимство е именно връзката с подходящи ресурси – „не просто да кажем на един ученик или учител, че има дефицити, а да му дадем конкретни пет стъпки за развитие“.
Защо е нужен такъв инструмент?
Екипът на Prepodavame.bg отбелязва, че в практиката често има сериозно разминаване между предполагаемите и реалните дигитални умения. Един ученик може да е „влогър“ в TikTok, но да не разпознава манипулативно съдържание онлайн. Учител пък може уверено да използва интерактивни дъски, но да не е сигурен как да защити личните данни на учениците си.
Инструментът е базиран на Европейската рамка за дигитални компетентности (DigCompEdu), която определя пет ключови области:
- информационна и медийна грамотност
- комуникация и сътрудничество
- създаване на дигитално съдържание
- онлайн безопасност
- решаване на проблеми в дигитална среда
Всеки модул е представен под формата на анонимна анкета. Данните се виждат само от потребителя. Според създателите, това поощрява честни отговори и създава среда без натиск.
Образователната подкрепа е в сърцето на системата
Платформата генерира автоматично препоръки според резултатите от самооценката – видеа за ученици, статии и наръчници за учители, както и готови уроци за работа в „час на класа“.
"Всеки ресурс е създаден от педагози и автори със специфичен опит и е структуриран така, че да може да бъде използван веднага в практиката", казва Евгения Манева.
Системата постоянно се обогатява с ново съдържание – уебинари, видео курсове и планове на уроци.
"Виждаме нужда, създаваме ресурс“, обобщават от Prepodavame.bg.
Учителят не е само слушател, а активен участник
"С този инструмент учителят вече не е пасивен участник в обучение, а активен изследовател на собствените си умения", казва Преслава Георгиева, част от екипа на платформата и бивш преподавател.
По думите ѝ, след самооценката, всеки учител получава персонализиран план за развитие, който може да следва със собствено темпо.
Инструментът е безплатен и достъпен за всички на адрес: https://prepodavame.bg/digitalna-akademia/. Предназначен е за индивидуално ползване от преподаватели, а за учениците – най-ефективно прилагане се очаква в рамките на час на класа.
Екипът вече е започнал работа по анализ на данните от първите потребители с цел дългосрочно проследяване на напредъка и въздействието върху дигиталните умения в образователната система. Голямата цел, обобщават от платформата, е реална трансформация, а не просто отчитане на резултати.
Още по темата
- Yettel навлиза в застрахователния бизнес с услугата „Застраховки OneClick“
- От 9000 проверки - 65 случая на необосновано вдигане на цени, съобщи Теменужка Петкова
- Инсталацията „Огледай се“ на Yettel спечели първо място в Годишните награди на Съвета на жените в бизнеса в България
- (Мета)Четенето: Бързо, лесно и удобно. Щеше да е хубаво, ако беше вярно
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни