Европейският парламент и страните членки (Съветът) на ЕС постигнаха неформално споразумение за осъвременяване на правилата за защита на потребителите при пакетни туристически услуги. Новата директива е резултат от хаоса по време на пандемията от COVID-19 и последвалите фалити на туристически компании.
С новите текстове се изяснява какво точно представлява „пакетна почивка“ и кога онлайн резервации между различни търговци ще се считат за пакет, ако се обменят лични данни и услугите са поръчани в рамките на 24 часа. Категорията „свързани туристически услуги“ отпада и ще има само едно дефинирано понятие, което подлежи на защита.

Ваучери - по избор и със срок
Потребителите вече ще имат изричното право да откажат ваучер и да поискат възстановяване на сумата по банков път в срок до 14 дни. Ваучерите ще са валидни най-много 12 месеца и ако не бъдат използвани напълно или частично, организаторът на пътуването ще трябва автоматично да върне парите без нужда те да бъдат поискани.
Всеки ваучер трябва да има гаранция срещу несъстоятелност и клиентите ще имат право да го използват за всяка услуга, предлагана от същия туроператор.
Отмяна и фалит - кога и как се връщат парите
При фалит на туроператор средствата на клиентите ще трябва да бъдат възстановени в рамките на 6 месеца. В изключителни случаи със свръхнатоварване на системата срокът може да бъде удължен до 9 месеца.
Ако пътуването не може да бъде осъществено поради неизбежни и извънредни обстоятелства като природно бедствие или пандемия, потребителите ще могат да го анулират без неустойка. Всяка ситуация ще се разглежда индивидуално, като препоръките за пътуване на официалните власти ще имат значение, но няма да бъдат достатъчни сами по себе си.
Ако обаче пътуващият е бил наясно със съществуващ риск още при резервирането, той няма да може да анулира пътуването без такса за прекратяване на договора.

Жалби, глоби и авансови плащания
Новите правила не въвеждат общоевропейски лимит за авансови плащания, но позволяват на държавите членки сами да ги ограничат. Няма и хармонизация на санкциите при нарушения, като въпросът остава да бъде решаван на национално ниво.
За сметка на това туроператорите ще бъдат задължени да имат механизъм за разглеждане на жалби. Клиентите трябва да получат потвърждение за получена жалба до 7 дни и обоснован отговор в срок до 60 дни.
Какво предстои
Новата директива ще бъде официално гласувана от Европейския парламент и Съвета в началото на 2026 г. След това държавите ще имат 28 месеца да я транспонират в националното си законодателство и още 6 месеца, за да започне прилагането ѝ.
-----
Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".

Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни