Снощи бях на пленум на градската организация на БСП-София. Исках да чуя визията на Миков за това, което ще се промени в БСП. Всичко се въртеше около промени в устава, който (както сполучливо се изрази един колега) се променя през 3-4 години и стана като договор с "Топлофикация"-София: при едни условия ставаш член, при други работиш, при трети се махаш...
Искам да дам по-друга гледна точка
Да погледнем на БСП като едно предприятие. Преди 20 години то е произвеждало 100 единици. Днес произвежда 10 единици. Технологията (идеологията) е остаряла, продуктът (водената политика) е неатрактивен, служителите (апаратът) са немотивирани, потребителите (гласоподавателите) са разочаровани, стажанти (младежи) почти няма, мениджмънтът (ръководството) е един и същи, моралът е разграден, конкуренцията е силна. Всички са наясно, че много неща не са наред, всички виждат кризата, и всички се концентрират в повече продажби на стария продукт.
Нещо като Apple Computers преди завръщането на Стив Джобс през 1997 г. и въвеждането на IMac, Ipod, Iphone, Ipad, etc.
Към момента на завръщането на Джобс след 12 години отсъствие, Apple губеха пари и клиенти над 10 години, и бяха минали през фази на големи уволнения. Джобс намери нова ниша (идеология), назначи нов мениджмънт (ръководство), избра дизайнера Jonathan Ive да създаде нови продукти (водената политика), мотивира служителите (апарата) с думите "we are going to make history" (ще направим история- б.р.) и накара потребителите (гласоподавателите) да се влюбят в продуктите му. Отне му 3 години, но през 2000 г. Apple излезе на печалба след цяло десетилетие. Днес е най-голямата листвана компания в света, с пазарна стойност над 700 млрд долара.
Това е пътят според мен. Промените в устава може и да имат някакви основания, но не решават нито един от тези проблеми, описани по-горе. Нито създават нов продукт, нито мотивират служителите, нито привличат потребители.
В БСП трябва радикална, коренна, повсеместна, безпощадна промяна.
И тук не става въпрос за заяждания от типа "фараони срещу богати младоци". Става въпрос за кардинално нов продукт, изработен от кардинално различни хора с кардинално различни качества, продаван по кардинално различен начин.
Това се прави от лидери, визионери, не от подчинени хора, стегнати в железен партиен устав. БСП винаги е била силна с различието и многообразието си. Не е лидерска партия и не е партия на демократическия централизъм.
С това трябва да се занимава БСП. Кой е новият продукт, кои са хората, които го изработват и кои са хората, които го продават. Уставът, за мен поне, е последна грижа.
Коментарът е от фейсбук профила на депутата от БСП Георги Кадиев. Заглавието и подзаглавието са на редакцията.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни