Танкерът "Кайрос" е напълно лишен от възможност самостоятелно да осигурява електрическо захранване или да има някакви работещи механизми. Двигателите са извън строя, а в машинното отделение има постъпила вода.

Това каза в сряда директорът на дирекция "Морска администрация" в Бургас кап. Живко Петров, след като от институцията заедно с представители на  "Гранична полиция" се качиха за първи път на заседналия край Ахтопол танкер, за да извършат проверка. 

По думите на Петров аварийният дизел генератор също е "извън строя“. Няма захранване към котвените и към останалите механизми, каза Петров. 

Задната част на кораба е унищожена - всичко, което се е намирало в нея, е унищожено от пожара, каза Петров. Той добави, че няма изтичане на нефтопродукти или замърсяване около плавателния съд. Предната част е здрава, а корабът стои устойчиво на дясната си котва, спусната с около 150–200 метра верига. Лявата котва е блокирана и не може да бъде използвана.

На кораба са останали трима души от екипажа. Сред тях има вахтен помощник-капитан. Капитанът е напуснал кораба при първите евакуации в Турция, каза още директорът на "Морска администрация", цитиран от БТА.

Товар няма. В танковете има остатъци от преден товар, но те са херметично затворени. В момента продължава планирането на операцията по изтеглянето на танкера. Основният проблем е изваждането на котвата, която трябва да бъде вдигната, а след това корабът да бъде провлачен до Бургаския залив, обясни кап. Петров. Подготвя се доставка на външен генератор за осигуряване на промишлено електрозахранване, чрез което да се задейства хидравликата за вдигане на котвата.

"Предвидено е корабът да бъде провлачен с няколко влекача до точка в Бургаския залив, близо до входа му", каза още Петров като уточни, че "Кайрос" няма как да бъде вкаран в пристанището заради размерите си – около 270 метра. По показанията на екипажа е имало пробойна в кърмата.

"Огледът днес не показва постъпване на ново количество вода. Корабът е под наблюдение вече пети ден и няма никакво замърсяване", допълни Живко Петров. 

„Бяхме в навигационен режим. Чакахме инструкции да излезем от зоната и видяхме три бързоходни лодки, които наближиха към борда на кораба.

Помислихме, че са рибарски лодки. Когато капитанът погледна, видя, че не са рибарски лодки, а всъщност са дронове – два дрона удариха кораба.

Започнахме да гасим със собствени средства пожара, но беше голям и капитанът каза да напуснем кораба“, разказа Машахао, старши помощник на „Кайрос“, пред бТВ.

„Експлозията стана от левия борд, до машинно отделение, където има гориво, а после чух и вторична експлозия. Пламъкът беше много силен и не успяхме да пуснем спасителна лодка“, допълни Мохамад Ислам, механик.

Танкерът „Кайрос“, плаващ под чужд флаг и собственост на китайска компания, заседна край бреговете на Ахтопол миналия петък – 5 декември.

Информация защо и как се е оказал танкерът в български води все така липсва.