Първите девет многоетажни паркинга в столичните квартали ще бъдат изградени чрез публично-частно партньорство, съобщиха от Столична община. Става дума за над 2000 нови паркоместа, които трябва да бъдат реализирани в срок от 12 до 18 месеца. Обектите са разположени в седем столични района с най-сериозен недостиг на места за паркиране, като за целта ще се използват общински терени, вече технически и устройствено обезпечени.
"Днес представяме първата от много стъпки в посока създаване на места за паркиране за гражданите на София. За нас беше важно този процес да не се случва като поредица от хаптични инициативи, а като систематичен подход, който да ни позволи в следващите години да реализираме повече паркинги по устойчив модел", заяви кметът на София Васил Терзиев.

Най-голямо е разпределението в район "Овча купел", където се планират три обекта с капацитет около 712 места. Следват районите "Илинден" (394 места), "Сердика" (290), "Младост" (245), "Подуяне" (230), "Надежда" (113) и "Красно село" (70 места). Според зам.-кмета по транспорт Виктор Чаушев, част от обектите ще изпълняват и функцията на буферни паркинги, особено тези, разположени близо до метростанции и основни транспортни коридори.
Проблемът в числа: 1,1 млн. коли, 10 млн. кв.м нужда
София е един от най-моторизираните градове в Европа – около 762 автомобила на 1000 жители, посочват от общината. По официални данни за 2024 г. колите със софийска регистрация са около 800 000, а се добавят още около 200 000 автомобили, влизащи всекидневно от други райони. Реалната нужда от площ за паркиране надхвърля 12,5 млн. кв.м – равностойно на над 1700 футболни игрища. Очевидно е, че подобен мащаб не може да бъде поет от улиците и междублоковите пространства, без да води до системни нарушения – паркиране по тротоари, в зелени площи и пред входове.
Работна група в Столичния общински съвет е анализирала различни възможности за реализацията – учредяване на право на строеж, съвместни дружества, концесии и др. Като най-подходяща е посочена концесията за строителство по Закона за концесиите. Тя позволява привличане на частен капитал без продажба на общинска собственост, гарантира предварително договаряне на условията за достъп и цени, както и последващо придобиване на инфраструктурата от общината след изтичане на концесията.
"Анализът ясно показа, че при обекти от такъв мащаб концесията е най-подходящият инструмент", посочва Бойко Димитров, общински съветник от ПП-ДБ и председател на работната група.
В рамките на анализа са прегледани 269 общински терена, от които девет са идентифицирани като подходящи за първия етап. Критериите включват статут на собственост, допустимост на застрояване по устройствен план, липса на подземни и археологически ограничения и минимална площ от 3000 кв.м.
Подходът залага на обекти, които могат да бъдат реализирани в кратки срокове и които да се разглеждат като самостоятелна градска инфраструктура, а не като "допълнение" към други проекти.

Докладът с предложението за включване на деветте имота в Плана за действие за общинските концесии ще бъде разгледан от СОС на 18 декември. След това ще започне подготовка по Закона за концесиите, включително процедури за всеки отделен обект. Всички последващи действия ще бъдат подложени на контрол от страна на Столичния общински съвет.
Проектът е ключов елемент от по-мащабната реформа в паркирането, приета от СОС през ноември 2023 г. Тя предвижда не само нова структура и разширяване на синята и зелената зона, но и механизъм, при който 100% от приходите от платено паркиране на живущите ще се реинвестират в съответния квартал – в тротоари, осветление, инфраструктура и паркинги. Реформата е временно блокирана заради съдебно обжалване.
---
Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".

Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни