БЕРЛИН - Съществува видеозапис от борда на самолета на “Джърмънуингс”, секунди преди на 24  март еърбъсът  да се разбие във Френските Алпи, твърдят германският в “Билд” и френското списание “Пари мач”, които днес излязоха със съвместна публикация на немски, френски и английски език. Редакциите оповестяват, че техни представители са изгледали видеоматериала. Прокурорът Брис Робен коментира, че поне в следствието няма никакъв видеозапис. Той призова всеки, който разполага с някакъв материал, който може да помогне на следствието, веднага да го предаде в най-близката полиция.

От видеото ставало ясно какъв ужас са преживели пътниците и екипажът, разбрали, че катастрофата е неизбежна.
Запаметяващо устройство е било открито на мястото на катастрофата, пишат "Билд" и "Пари мач". Човекът, натъкнал се на находката, е от кръга на разследващия екип. Видеото се смята за важен доказателствен материал. На него трудно се разпознавали отделните пътници, тъй като на борда е избухнала паника, настъпил е истински хаос.

Снимано е откъм задните седалки, но не става ясно дали авторът на видеото е седнал или прав. Не се знае и дали то е правено от пътник или от член на екипажа – стюардеса. Видеоматериалът доказва твърдението на френския прокурор Брис Робен от миналия четвъртък по време на преконференция – най-вериятно става дума за умишлено предизвикана катастрофа.

Чуващите се писъци доказват, че пътниците на борда са осъзнавали в какво отчаяно положение се намират. Те крещят на няколко езика: “Боже мой!” Видеото потвърждава и това, което се чува от записите от черната кутия – най-малко три пъти си чуват удари в метал. Командирът на полета, който е напуснал пилотската кабина, за да отиде в тоалетна и впоследствие не може да отвори вратата с два кода, започва да блъска по нея с тежък предмет в отчаен опит да я отвори.

В края на видеото се вижда как част от самолета докосва планински връх, след което машината започва да се тресе. Отново се чуват писъци на ужас, видеоматериалът приключва.

Възможно ли е да се съхрани такъв материал, след като самолетът е разбит?

Експертът по мобилна телефонна техника Дирк Лоренц обяснава за “Билд”: “Смятам за невъзможно при подобна катастрофа смартфон да остане невредим. Запаметяващите карти обаче са изключително устойчиви. Дори един мобилен телефон да се разпадне на хиляди парчета, картата може да се съхрани.”

По повод на запитване на германската информационна агенция ДПА френският прокурор Брис Робен обави, че още не му е известно наличието на видео от борда на самолета. Той обаче потвърди, че на мястото на катастрофата са намерени много мобилни телефони, експертизата предстои.

“Билд” и “Пари мач” са категорични, че видеото, за което съобщават, е автентично. Изданията обаче не са сигурни дали то вече е било предадено на прокуратурата.

"Пари мач" публикува и разчетените от черната кутия записи по минути. Повечето от репликите вече излязоха в медиите, но вижте пълния текст:

10 часа

Самолетът излита.

10,10 часа

Командирът към втория пилот Лубиц: Нямах време да отида до тоалетната преди излитането.

Лубиц: Отивай когато искаш.

10,27 часа

Самолетът е достигнал нормалната височина - 11 500 метра.

Командирът пита Лубиц дали е проверил, че уредите са нагласени и дали може да се премине към опция за слизане. Вторият пилот отговаря, че всичко е спазено и пак повтаря: "Можеш да отидеш. Може да отидеш сега".

10,28 часа

Чуват се шумове от седалката. Пилотът си маха колана. Чува се как се отваря вратата и командирът казва на Лубиц: "Сега ти контролираш".

Лубиц отговаря с лежерен тон: "Надявам се".

10,30 часа

Лубиц е сам в кабината. Той задвижва блокирането на вратата с бутона Lock. Вече е невъзможно тя да бъде отворена отвън. После се чува как той препрограмира автоматичния полет, за да засили скоростта на слизането. И да премине от 11 000 метра на 30 метра за няколко минути.

10,33 часа         

Започва снишаване, самолетат губи по 900 метра височина на минута. Въздушният контрол от земята забелязва промяната. Опитва се няколко пъти да влезе в контакт с пилота по радиото. Лубиц не отговаря.

Чува се как командирът прави опити да отвори вратата, хлопа и вика: "Аз съм". Капитанът е срещу камера, на която Лубиц го вижда от другата страна, но не реагира. Капитанът взима някакъв предмет - пожарогасител, брадва или нещо друго, с който се опитва да отвори. Отвътре няма отговор. Първият пилот вика: "От любов към Господа, отвори вратата".

10,34 часа    

Чува се първа аларма, звукова и визуална:  SINK RATE, PULL UP   (значително пропадане, вдигай).

Няма реакция на Лубиц.

За първи път се чува паническо блъскане по пътеката на самолета.

10,35 часа

Някой да отиде до края на самолета и да донесе един скрт кози крак, моли командирът. Все по-силни удари се чуват по вратата. Капитанът се опитва да отвори с козия крак.

10,37 часа  

Втора аларма се включва: "Земя. Вдигай". Няма реакция от Лубиц.

Командирът крещи: "Отвори проклетата врата".

10,38 часа      

Въпреки страничните шумове се чува дишането на Лубиц. Равномерно е. Той си е сложил кислородна маска. Самолетът е на височина 4000 метра.

10,40 часа

Чуват се шумове и крясъци. Еърбъсът закача с дясното крило скала. 

Чуват се виковете на пътниците и алармите.

10,41 часа

Самолетът се удря във височината Естроп (1500 метра) с 800 км в час.