Няма как да не сте пропуснали новината, че веригата "Билла" в пакет с "Пени маркет" е предложена за продажба от собственика им - германската група REWE. По този повод в социалните мрежи дори възникнаха и се развиха сериозни дискусии за това защо, как и кога чуждите инвеститори напускат българския пазар и какво ще загуби или спечели клетият български потребител от това. Все так, защо да не хвърлим един поглед на пазара у нас и да видим какви са основните показатели на големите хранителни вериги като пазарен дял, приходи, печалба и собственост? Просто ей така, както се казва "от обща култура".

Според скорошни данни от сайта на Сдружението за модерна търговия, където членуват големите вериги, проучване на ICAP показва, че през 2014 г. българският пазар на търговия на дребно с бързооборотни стоки продължава да се свива за шеста поредна година. Обемът му е бил 10,15 млрд. лв.,  което е със150 млн. лв. по-малко, отколкото през 2013 г.

Ето и разпределението на пазара за 2014 г., където са представени данни за десетте най-големи вериги:

"Кауфланд България" - 11,7%

"Лидл България" - 5,3%

"Билла България" - 5,1%

ЦБА - 3,2%

"Фантастико" - 3,2%

"Карфур" - 2,1%

"Пени Маркет" - 2%

"Пикадили" - 1,9%

"Метро Кеш енд Кери" (индивидуални клиенти) - 1,4%

"Т-Маркет" - 1,2%

Общо за десетте - 37,1%

Ето и някои избрани показатели за най-големите вериги, взети от техните сайтове и Търговския регистър. Финансовите данни са за 2013 г., а информацията за собствеността е последната, представена в регистъра. Вижда се, че повечето чуждестранни вериги работят на загуба, което в случая с "Билла" и "Пени" е и много сериозна причина да разпродават бизнеса си в България.

Верига           Обекти      Приходи (млн. лв.)  Печалба (млн. лв.)  Краен собственик на българската фирма-собственик

"Кауфланд"         50          1069,63                      63,96                        "Кауфланд Булгариен Варенхандел" ГМБХ ()

"Лидл"                76          423,13                      -33,09                          "Лидл България" ГМБХ (Германия)

"Билла"                91          490,24                      -11,537                        "РЕВЕ Интернационал" (Австрия)

ЦБА*                   132  

"Фантастико"**    36          221,81                       15,16                          Валери Николов

"Карфур"***        22          -                                   -                               "КМ Болканс" БВ (Холандия) 

"Пени Маркет"     47         193,41                       -24,19                        "РЕВЕ Бетайлигунгс Холдинг Интернационал" (Германия)

"Пикадили"***   53           -                                  -                               "Юръпиън Ритейл инвестмънт" (Люксембург)

"Метро"***            13           -                                  -                               "Метро Кеш Енд Кери Интернешънъл Холдинг" БВ (Холандия)

"Т- Маркет"         42         123,27                       -11,19                         "Линкълн Ланд Ерсте" БВ (Холандия)

*Не може да се направи оценка, защото повечето магазини използват марката ЦБА с договор за франчайзинг.

** Резултатите са агрегирани от показателите на фирмите "Европа-ВН", "ВАН Холдинг" и "Винтерко-БГ", които са собственици и оператори на магазини от веригата.

***Не е представен отчет за 2013 г.