
Икономическият форум за Югоизточна Европа (ИФЮЕ) се завръща в София. За разлика от предишните издания, които традиционно са в края на годината, тази година срещата на политическия и бизнес елита от региона ще се проведе на 18 и 19 юни 2015 г. в хотел "Кемпински", който отскоро носи името "Маринела". За организацията на събитието и какво да очакваме на него разговаряме с Георги Табаков, който е председател на Български икономически форум. По време на правителството на Иван Костов той бе зам.-министър на търговията, а след това и шеф на Агенцията за чуждестранни инвестиции.
- Защо решихте да върнете Икономическия форум за Югоизточна Европа в София?
- Все пак форумът е роден в София. Винаги сме имали идея да е на ротационен принцип. В годините, в които не се е провеждал сме организирали Български икономически форум. Сега имаме ново правителство, което прояви интерес да бъде направен форум в такъв формат. Така че най-вече благодарение на това разбиране от страна на кабинета се връщаме в София.
- Инициативата от страна на управляващите ли дойде?
- Инициативата е обща. Седнахме да поговорим какво можем да направим за България и решихме, че трябва да го възстановим. Всъщност от 2008 г. столицата ни не е била домакин на ИФЮЕ. Последното издание бе в Истанбул през 2012 г. Така че това е едно събитие, от което България може да извлече ползи - да бъде в центъра и да задава някакъв дневен ред по елегантен, съвременен начин.
Има и още един фактор. България ще бъде председател на Процеса за сътрудничество в Югоизточна Европа от началото на юли тази година до края на юни догодина. Координатор е външно министерство, а в рамките на периода на председателството са предвидени различни инициативи на държавните ведомства. Това, което решихме с министър Божидар Лукарски е, че това може да бъде една подготвителна среща. Затова са поканени на форума всички министри на икономиката от региона. Ще има кръгла маса, на която ще се обсъди процеса на икономическото сътрудничество между страните, както и конкретни инициативи, които да бъдат реализирани.
Използваме форума и за да възобновим една стара инициатива на Българската агенция за инвестиции и това е провеждането на кръгла маса на агенциите за инвестиции от региона. На нея ще се обсъждат инициативи за подобряване на инвестиционния климат.
- Няма ли противоречие? Нали държавите от региона се конкурират за вниманието на инвеститорите.
- Така е. Всеки се бори да привлече повече инвестиции, но винаги е имало и процес по сътрудничество. Той започна през 2000 г. В един момент замря, но има много общи проблеми за решаване. С присъединяването към ЕС на все повече и повече страни пазарът ще става все по-голям и единен. Сега това, което пречи е, че част от държавите са в ЕС, а други - не. Първо само Гърция бе в ЕС, после се присъедини Словения, след това ние с Румъния, после Хърватия. Всички се надяваме, че в обозримо бъдеще ще се присъединят Сърбия и Албания. За останалите държави не е много ясно каква е пътеката. Но така или иначе този пазар ще става по-голям. Всички държави от региона имат интерес на всяка една от тях да се гледа като на място, от което могат да се правят инвестиции за целия регион. Тоест да се разглеждат като своеобразен хъб за инвестиции.
Преди години агенциите за инвестиции от региона имаха много общи проекти. Работата по форума беше обща. Издаваше се един справочник на всички страни, правеше се церемония за инвеститор на годината в Югоизточна Европа, но такава вече 10 години не е провеждане.
Ако се обърнем назад, може и да е случайност - не знам, но в този период когато имаше силно сътрудничество между агенциите за инвестиции в региона, имаше и най-големия пик на инвестиции. След това през 2007-2008 г. удари кризата и всеки започна да се спасява поединично. Ако сте инвеститор от Япония, САЩ или друга далечна дестинация, то за вас един 7-милионен пазар като България или Сърбия или 2 милиона, колкото е Македония, това са смешни величини. Далеч по-интересен е достъпът до един по-широк регионален пазар.
Така че държавите в региона е съвсем нормално да се конкурират в привличането на инвестиции, но и да си сътрудничат. Имайте предвид, че не само имиджът на България е лош. Една от причините за него е, че се намирам точно в този регион. Ние имаме интерес да бъде променен имиджа на региона като цяло. Представете си, че се намирахме в Централна Европа, ако имахме обща граница с Австрия или Германия, съвсем различни щяха да изглеждат нещата.
- Защо правите форума през лятото. Това не е ли мъртъв сезон за подобни прояви?
- Конферентният сезон е април-юни. Така че сме в рамките му - краят на пролетта. Според мен това е идеално време чужденците да видят една красива София. През ноември, когато традиционно го провеждахме, бе доста мрачно времето. Другото, което е, че в средата на годината събития се правят много по-лесно отколкото в края на финансовата година. А през есента планираме да направим друго голямо събитие за България.
- В програмата на форума видях, че отново ще правите съпътстващото събитие Balkan Trade Bridge.
- Да, на първото издание, фирмите, които се включиха имаха надежди да сключат сделки за 10 милиона евро. Това бяха сделки, които се договаряха между 28 купувачи от чужбина и 56 доставчици, две трети от които бяха от България. Този формат го повтаряме и тази година, а купувачите, които ще дойдат са вече 40. Някои от тях са много големи компании с милиардни обороти. Става дума за дружества като испанската сорсинг компания КАСИКО (CASICO), която извършва покупки за големи търговски вериги в Испания (доставя за Cаrrefour, Marionnaud, Calderon Sport и др.) Тя ще бъде представлявана лично от изпълнителния си директор. На форума ще имаме и мениджър покупки на британската DEBENHAMS. Това е водеща международна верига с 240 магазина в 28 страни. Във Великобритания държи една четвърт от пазара на дамски и мъжки облекла и е на десета позиция на пазара на детски дрехи.
За момента обаче е странно малък интересът сред българските доставчици. До момента са регистрирани само двайсетина, което е смешно малко. При това регистрационната такса за този формат е ниска. Става дума за 100 евро, което не би трябвало да е пречка дори и за съвсем малки компании, които искат продукцията им да излезе на европейските пазари. Още повече, че това е формат, в който идваш да се срещаш с хора, които са заявили интерес за покупки. Спестяваш си ходенето до чужбина, уговорките на лични срещи и т. н. Това са разходи за хиляди евро. Другият вариант е да се участва на изложения, което е още по-скъпо. Ние предлагаме същия контакт срещу символична такса и е странна работа, че все още не се осъзнава колко полезно може да е едно подобно събитие. Надявам се интересът да се засили през следващите дни, защото все още записването за участие продължава. Това е шанс особено за малките предприятия да намерят външни пазари. Проблемът е, че дълги години българската икономика е била затворена. Дълги години много малко български фирми са търгували навън. По време на комунизма с това са се занимавали само големи външнотърговски предприятия. Затова е насадено едно погрешно схващане, че външната търговия е нещо много сложно, което е запазено само за големите, а това не е така. Нашата цел е да улесним точно достъпа на малкия бизнес до европейските пазари. С навлизането на технологиите и модерните транспортни решения светът става все по-малък и има по-голямо място за малкия бизнес да расте.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни