Произведеното в страната пиво държи първенството сред българите въпреки ежегодно нарастващия внос от страни на ЕС и трети пазари. 91% от консумираната у нас бира е произведена от компаниите, членове на Съюза на пивоварите в България (СПБ), съобщава БГНЕС, цитирайки браншовата организация. Българският потребител продължава високо да оценява качеството на произведените в страната марки пиво, въпреки че през 2014 г. има внос на 466 000 хектолитра бира, т.е. с 9 % повече от предходната година.

През 2014 г. на българския пазар са продадени общо 5 230 000 хектолитра бира - близо 5 % по-малко от предходната година. Консумацията на глава от населението е 72 литра, равняващи се на 218 чаши от 0,33 л или с 2 л (6 чаши) по-малко в сравнение с 2013 г. Наблюдава се обаче увеличение при продажбите на бира в кенове, които заемат 13% от общия дял. ПЕТ бутилките продължават да водят в класацията с 59%, стъклените бутилки са 23%, а на наливното пиво – 5%. За първи път от 15 г. насам браншът отчита лек спад в продажбите на пластмасови бутилки.

От индустрията отбелязват, че ръстът в реализацията на бира през канала "модерна търговия" (търговските вериги) и спадът на консумацията в заведенията (ХоРеКа) продължава като тенденция. Съотношението на продажбите през сектора ХоРеКа (т-нар. "студен пазар) и през магазинната мрежа (т-нар. "топъл пазар") е 20% към 80%.

Пивоварните компании продължават силно да подкрепят родните производители на малц, като близо 50% от използваната основна суровина за производство на бира е местно производство. За 2014 г. членовете на СПБ отчетоха и 71 млн. лв. внесен в бюджета на държавата акциз и 51 млн. лв. ДДС.

През настоящата година продажбите на 6-те пивоварни кампании са в същия обем като през първото шестмесечие на 2014 г. - 2 540 000 хектолитра, а инвестициите от началото на годината досега възлизат на 19 млн. лв. И през 2015 г. членовете на СПБ залагат на иновациите и разширяването на портфолиото си. От тази година българите вече се радват и на още 6 нови марки бири.

"Пивото продължава да бъде любима напитка на сънародниците ни. Според проучване 78 % от пълнолетното население у нас консумира бира. Тяхното предпочитание към категорията не се влияе съществено от размера на доходите или от местоживеенето им. Данните съвпадат и с резултатите от провежданите от СПБ регулярни проучвания, според които бирата се радва на широка популярност у нас и е оценявана от респондентите като натурална и подходяща за балансирания стил на живот напитка", коментира пред БГНЕС Ивана Радомирова, изпълнителен директор на СПБ.

Специалистите открояват и добрите хранителни качества на бирата. В нея се съдържат витамини от групата В, които допринасят за стимулиране функциите на централната нервна система, активизиране на обменните процеси в организма и по-ефективен разход на консумираната хранителна енергия. При умерена консумация високото количество витамини от група В в пивото спомага сърдечните и мозъчни дейности. С 500 ml бира може да бъде доставен от 9 до 27,5% от препоръчителния дневен прием на витамин В6, от 3,5 до 14,1% – за витамин В2, и между 4,0 до 10,5% - за витамин В3.

Усреднено, българските бири съдържат само 51,25 kсal на 100 ml продукт или 256 kсal на 500 ml. Най-ниска е калорийната стойност на безалкохолното, а най-висока на тъмното пиво. За сравнение експертите посочват, че 500 ml червено вино имат около 400 kсal, а повечето плодови сокове са с аналогично на бирата енергийно съдържание, т.е. около 250 kсal за 500 ml, заради по-големите количества захар.

Учените припомнят и факта, че бирата влияе благотворно върху функциите на централната нервна система и има успокояващ ефект. Аминокиселините в белтъчния състав на пивото от своя страна стимулират синтеза на ендорфини, известни като "хормони на щастието". Неслучайно е широко известно, че бирата има меко, релаксиращо и антидепресантно действие, но при едно задължително условие – да бъде консумирана в умерени количества.