Във ветровитата, песъчлива и гореща пустиня на Египет през 1912 г. германски археологически екип, начело с Лудвиг Борхард, изважда на повърхността отдавна забравен град с мистериозна история. Борхард изкопава бюст, погребан в руините преди повече от 3300 години. Скулптурата е на лице, което скоро ще стане известно в целия свят като съвършения идеал за красота – Нефертити.
В последните сто години археолози и египтолози парче по парче възстановяват историята на противоречивата културна и религиозна революция, простряла се в Древен Египет по време на управлението на фараона Ехнатон и съпругата му Нефертити, разказва „Гардиън“.
Скорошни вести за евентуалното откритие на местонахождението на гробницата на Нефертити хвърлиха в бурно вълнение египтоложките академични и любителски общества по целия свят. През юли британският археолог Никълъс Рийвс излезе с хипотеза, че последният дом на египетската владетелка се намира зад тайни портали в гробницата на нейния доведен син – Тутанкамон. Проходи, затворени, запечатани и покрити с декорация.
Открита от Хауърд Картър през 1922 г., погребалната камера на Тутанкамон предизвиква световна сензация – от нея са изнесени над 3000 безценни артефакта, сред които и самата мумия на фараона. Но Тутанкамон е бил малко познат владетел, който умира млад. А Нефертити е една от най-великите кралици на Египет.
„Тя е била Клеопатра на времето си. Толкова красива, толкова богата и толкова могъща – ако не и по-могъща – казва Мишел Моран, авторка на историческия роман „Нефертити“, пожънал световен успех. – Ще бъде огромно откритие, ако действително тялото ѝ е в тази гробница.“
В египетската история има и други знакови жени лидери на държавата. Но кое е онова в Нефертити, което така задържа общественото внимание?
„Това е статуята й. Виждате грациозната извивка на шията ѝ, тънките сводести вежди, скулите, толкова остри, че можеш да се порежеш – казва Моран. – Тя би могла да е супермодел днес. Идеалите за красота не са се променили. Завладяваща е. Гледаш лицето ѝ и си прикован от красотата.“
Това е и мнението на Борхард, който, след като открива знаменития бюст на Нефертити, пише в дневника си:
„Изведнъж имах в ръцете си най-живото произведение на изкуството на Египет. Не можеш да го опишеш с думи. Трябва да го видиш с очите си.“
Но красотата на Нефертити е само част от историята на една от най-великите културни революции в Египет – управлението на Ехнатон, познат като „краля еретик“ заради бързите и резки промени, които прави скоро след като поема управлението. Фараонът, роден като Аменхотеп IV, пренася страната в нова епоха с властта си (от 1352 – 1336 г. пр. Хр.).
Той отхвърля политеизма на Египет и въвежда обожествяване само на Атон, диска на слънцето – действие, считано в онзи момент за еретизъм. Отхвърлянето на останалите богове, и особено главния – Амон, кара много експерти да смятат, че действията на Ехнатон разтърсват из основи установената властова структура в дългогодишната столица Тива – между фараона и свещеническата клика.
В добавка към смяната на националната религия, Ехнатон и семейството му, сред които двете му съпруги Кия и Нефертити, преместват столицата от Тива (днес – Луксор) в нов град, на около 400 километра северно по Нил. Град, изграден от нулата за изключително кратко време. Фараонът го нарича на себе си – Ехнатон.
Това не е последното нововъведение на владетеля – той поддържа още и нов стил в художественото изкуство. Отклонявайки се от формалните и установени преди векове практики, хората, животните и предметите от онова време вече се изобразяват много по-реалистично, обемно и с илюзия за движение. За пръв път се показват и интимни сцени на обич в рамките на кралското семейство.
Това изкуство заслепява и озадачава археолозите и оставя траен отпечатък върху писатели като Моран. Тя е особено развълнувана например от спокойствието в изображение на Нефертити с децата ѝ в скута.
До този момент, животът на Нефертити е разпръснат на фрагменти. Но откриването на гробницата ѝ би дало така необходимия тласък да се разгадае животът ѝ, както и цялото мистериозното културно-бунтовническо време в този период от историята на Египет. Предвид, че традиционните погребения в страната включват полагането с тленните останки и на множество предмети от всекидневнието (за да послужат на покойника в задгробния живот) и обичайно са прекрасно консервирани – археолозите ще могат да изградят много ясна картина за живота в Древен Египет от тези години.
Затова и публиката е толкова запленена. Артефактите, изложени днес в най-големите музеи в света и показвани в безброй документални филми, върнаха древните египтяни към живота. А както Моран отбелязва, египетското всекидневие в много отношения е подобно на нашето днес. Писателката, прекарала стотици часове в проучвания за Нефертити, за да напише книгата си, твърди, че е повече от развълнувана от евентуалното откритие на гробницата ѝ.
„Да я намерим би било невероятно. Би отговорило на толкова много въпроси, неразгадани досега – как е умряла, от какво, управлявала ли е сама Египет“, обяснява Моран.
И разбира се, ще помогне на учените да продължат с разплитането на динамичната фамилна история на Тутанкамон. След смъртта на Ехнатон, смятат повечето изследователи в областта, Египет се обърнал отново към политеизма и върнал столицата в Тива. Някои пък спекулират, че самата Нефертити е управлявала като фараон. Роден като Тутанхатон, в прослава на Атон, синът на Енхатон по-късно променя името си на Тутанкамон.
В момента все още се очаква коментар от египетската държава за теорията на Рийвс. Ако тя бъде сметната за приемлива, ще се стигне до последващо проучване. Засега обаче обществото трябва да остане търпеливо. Но може би скоро ще му се изясни загадката на една от най-красивите жени в човешката история…
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни