Article_top

Клуб Z

НИЯ КАРАДЖОВА

Частните училища трябва да извадят от джоба си по 6600 на „безплатен ученик“, ако искат да получават държавни пари. Това заявиха директори, след като депутатите приеха в четвъртък текстовете в училищния закон, уреждащи държавно финансиране за частните училища и детски градини. Те обаче добавиха и куп условия, които на практика правят текста мъртвороден. 

„Ако той се запази в този вид, няма да има много училища, които да се възползват от държавно финансиране“, каза Милка Славчева, която е председател на Българската асоциация на частните училища.

За нея огромният проблем се поражда от условието, че ако получават държавни пари, частниците ще трябва да обучават 20% от децата безплатно. „Държавата ще ни дава по 1400 лева на дете, а таксите ни са средно около 8000 лева. Това означава, че някой трябва да доплати около 6600 лева за всеки ученик, който сме приели от тази квота. Няма откъде да ги намерим, освен ако не вдигнем таксите на останалите „платени“ деца“, казва Славчева. 

Така няма да се сбъдне първоначалната идея на вносителите, че с въвеждането на принципа „Парите следват ученика“ цените в частните училища ще паднат – по-вероятно е дори да станем свидетели на обратния процес. Славчева заяви също, че не е ясен критерият, по който едно училище ще подбира децата, които да обучава без такси.

Депутатите са записали единствено, че това се урежда с училищния правилник и квотата трябва да включва деца със специални образователни потребности или с изявени дарби. Не е ясно обаче, ако няма чак толкова много кандидати с изявен талант, на какъв принцип ще бъдат подбрани онези, които няма да плащат.

„А и как една частна детска градина ще определи кое тригодишно дете има изявени дарби?“, пита Славчева.

Много от колегите й смятат също, че този текст отваря врати за корупционен натиск „наши деца“ да бъдат приемани без пари, като се плаща някаква по-малка сума, но под масата. Остава и възможността кметове и различни представители на администрацията да използват властови лостове, за да приемат децата им безплатно. Асоциацията обмисля да предприеме и съдебни действия у нас и в чужбина, за да не остане такстът на закона в този вид. Какви ще бъдат те, ще стане ясно след вторник.

Законът за училищното образование всъщност се чака повече от осем години, като два предишни парламента направиха опити да го приемат, но те завършиха с фиаско. По времето на Даниел Вълчев законът бе отхвърлен в последния момент с гласовете на коалиционния партньор ДПС, защото забраняваше забрадките в училище.

През първия мандат на кабинета „Борисов“ пък се приеха около 40 текста, но оставката на правителството попречи законът да бъде приет докрай. Всъщност сегашният проект е „второ издание“ на тогавашния, но с някои съществени промени. Една от тях е препъни-камъкът, който се очаква да скара депутатите – регламентирането на възможността за домашно образование на децата.

Този текст влезе в проектозакона по настояване на Асоциацията за домашно обучение, която има към стотина членове, образоващи децата си вкъщи. С текстът, който предстои да бъде гледан, държавата вече разрешава ученици и под 16-годишна възраст да се обучават у дома от родителите си.

Депутатите от БСП и Патриотичния фронт са твърдо против идеята, тъй като според тях това ще отвори вратата за изпадане на десетки деца от училище, без държавата да може да упражни контрол нито върху нивото на знанията им, нито върху социализацията им. В закона е записано, че децата ще трябва да се явяват на изпит всяка година, както и че домашното обучение се разрешава от специална комисия към районното управление по образованието, но всъщност правилата са твърде разтегливи.

В същото време самата Асоциация за домашно обучение също не приема текста в този вид, защото с него задължават домашните ученици да се явяват на изпити в училище. „Ние не приемаме българското образование и не искаме децата ни да държат такива изпити“, е твърдата позиция на членовете на асоциацията. Обикновено те изтеглят програми за такова обучение от сайтовете на американски училища и на финала получават дипломи от тях.  Така че е възможно и този текст да се окаже мъртвороден и въпреки дебатите в крайна сметка почти никой да не се възползва от него.

Проблем се очаква и във връзка с текстове, които позволяват на децата в началното училище да преминават от един клас в друг, дори и ако знанията им са за слаба оценка. Така на практика тези ученици ще могат да повтарят училище, едва когато стигнат пети клас и вече са изпуснали твърде много от материала. Директори заявиха, че това ще ги задължи да прехвърлят от клас в клас и деца, които откровено не знаят азбуката.

Въпреки това по всяка вероятност този път законът ще бъде приет. Проблемът е, че за да започне същинската училищна реформа, трябва да бъдат изготвени 19 нови стандарта, които да изпълнят с реално съдържание текстовете на закона. С тях например ще се регламентира как се оценяват учениците, как се финансират училищата и какво се случва с делегираните бюджети, как се провежда училищна инспекция, какво представлява обучението по гражданско образование. Стандартите трябва да бъдат подготвени от МОН, но до момента министерството не е представило нито един от тях и не се знае след колко време ще бъдат готови.

 
Снимка БГНЕС

НИЯ КАРАДЖОВА

Частните училища трябва да извадят от джоба си по 6600 на „безплатен ученик“, ако искат да получават държавни пари. Това заявиха директори, след като депутатите приеха в четвъртък текстовете в училищния закон, уреждащи държавно финансиране за частните училища и детски градини. Те обаче добавиха и куп условия, които на практика правят текста мъртвороден. 

„Ако той се запази в този вид, няма да има много училища, които да се възползват от държавно финансиране“, каза Милка Славчева, която е председател на Българската асоциация на частните училища.

За нея огромният проблем се поражда от условието, че ако получават държавни пари, частниците ще трябва да обучават 20% от децата безплатно. „Държавата ще ни дава по 1400 лева на дете, а таксите ни са средно около 8000 лева. Това означава, че някой трябва да доплати около 6600 лева за всеки ученик, който сме приели от тази квота. Няма откъде да ги намерим, освен ако не вдигнем таксите на останалите „платени“ деца“, казва Славчева. 

Така няма да се сбъдне първоначалната идея на вносителите, че с въвеждането на принципа „Парите следват ученика“ цените в частните училища ще паднат – по-вероятно е дори да станем свидетели на обратния процес. Славчева заяви също, че не е ясен критерият, по който едно училище ще подбира децата, които да обучава без такси.

Депутатите са записали единствено, че това се урежда с училищния правилник и квотата трябва да включва деца със специални образователни потребности или с изявени дарби. Не е ясно обаче, ако няма чак толкова много кандидати с изявен талант, на какъв принцип ще бъдат подбрани онези, които няма да плащат.

„А и как една частна детска градина ще определи кое тригодишно дете има изявени дарби?“, пита Славчева.

Много от колегите й смятат също, че този текст отваря врати за корупционен натиск „наши деца“ да бъдат приемани без пари, като се плаща някаква по-малка сума, но под масата. Остава и възможността кметове и различни представители на администрацията да използват властови лостове, за да приемат децата им безплатно. Асоциацията обмисля да предприеме и съдебни действия у нас и в чужбина, за да не остане такстът на закона в този вид. Какви ще бъдат те, ще стане ясно след вторник.

Законът за училищното образование всъщност се чака повече от осем години, като два предишни парламента направиха опити да го приемат, но те завършиха с фиаско. По времето на Даниел Вълчев законът бе отхвърлен в последния момент с гласовете на коалиционния партньор ДПС, защото забраняваше забрадките в училище.

През първия мандат на кабинета „Борисов“ пък се приеха около 40 текста, но оставката на правителството попречи законът да бъде приет докрай. Всъщност сегашният проект е „второ издание“ на тогавашния, но с някои съществени промени. Една от тях е препъни-камъкът, който се очаква да скара депутатите – регламентирането на възможността за домашно образование на децата.

Този текст влезе в проектозакона по настояване на Асоциацията за домашно обучение, която има към стотина членове, образоващи децата си вкъщи. С текстът, който предстои да бъде гледан, държавата вече разрешава ученици и под 16-годишна възраст да се обучават у дома от родителите си.

Депутатите от БСП и Патриотичния фронт са твърдо против идеята, тъй като според тях това ще отвори вратата за изпадане на десетки деца от училище, без държавата да може да упражни контрол нито върху нивото на знанията им, нито върху социализацията им. В закона е записано, че децата ще трябва да се явяват на изпит всяка година, както и че домашното обучение се разрешава от специална комисия към районното управление по образованието, но всъщност правилата са твърде разтегливи.

В същото време самата Асоциация за домашно обучение също не приема текста в този вид, защото с него задължават домашните ученици да се явяват на изпити в училище. „Ние не приемаме българското образование и не искаме децата ни да държат такива изпити“, е твърдата позиция на членовете на асоциацията. Обикновено те изтеглят програми за такова обучение от сайтовете на американски училища и на финала получават дипломи от тях.  Така че е възможно и този текст да се окаже мъртвороден и въпреки дебатите в крайна сметка почти никой да не се възползва от него.

Проблем се очаква и във връзка с текстове, които позволяват на децата в началното училище да преминават от един клас в друг, дори и ако знанията им са за слаба оценка. Така на практика тези ученици ще могат да повтарят училище, едва когато стигнат пети клас и вече са изпуснали твърде много от материала. Директори заявиха, че това ще ги задължи да прехвърлят от клас в клас и деца, които откровено не знаят азбуката.

Въпреки това по всяка вероятност този път законът ще бъде приет. Проблемът е, че за да започне същинската училищна реформа, трябва да бъдат изготвени 19 нови стандарта, които да изпълнят с реално съдържание текстовете на закона. С тях например ще се регламентира как се оценяват учениците, как се финансират училищата и какво се случва с делегираните бюджети, как се провежда училищна инспекция, какво представлява обучението по гражданско образование. Стандартите трябва да бъдат подготвени от МОН, но до момента министерството не е представило нито един от тях и не се знае след колко време ще бъдат готови.

Коментари

Анонимен's picture
Анонимен

ПАРИТЕ СЛЕДВАТ УЧЕНИКА - ТОВА Е КОНСТИТУЦИОННО ПРАВО, КОЕТО НЕ СЕ ГУБИ ДОРИ АКО СИ НАПРАВИЛ ИЗБОР ДА СЕ ЗАПИШЕш В ЧАСТНО УЧИЛИЩЕ. ДЪРЖАВАТА не може да зареже част от децата и да не се интересува от тях, да си спести техтите полагащи се за образование пари само защото са отишли в частно училище. Има родители които с лишения плащат таксите само и само да предпазят децата си от мизерията и немотивираните преподаватели в държавните училища. Освен това в цяла европа държавата дава полагащото се на всеки ученик в частните училища и съответно има право да ги контролира и ида изисква качество.
Анонимен's picture
Анонимен

аман от пропаганда

Конституционно право е да имаш достъп до образование. Престанете да дрънкате глупости за това че "парите следвали ученика"-такова нещо в конституцията няма! НЯМА! Държавата е длъжна до осигури образование на всяко дете и тя го прави в държавните училища. Толкоз. Който иска лукс си плаща. С градския транспорт е същото-той е за всички, социално слабите имат намаление, а който не иска да бута там, има автомобил. Във Финландия има ограничен брой частни училища, почти всичко е държавно и все пак са първи в PISA. Аман от либерали на държавна издръжка, честно.
Анонимен's picture
Анонимен

родител

"Държавата ще ни дава по 1400 лева на дете, а таксите ни са средно около 8000 лева. Това означава, че някой трябва да доплати около 6600 лева за всеки ученик, който сме приели от тази квота."
Защо заблуждавате народа,точната сметка е: Като Ви дадат по 1400 лв за всяко дете, ако имате 100 деца, това са 140 000 лв.-държавна субсидия. Ако таксата е 7000 лв., тази субидия покрива разходите на 20 деца (20%).Тези частни училища, които са оптимизирали разходите под 7000 лв. на дете, ще са дори на печалба.
Анонимен's picture
Анонимен

Няма такъв филм бюджетни субсидии за частен бизнес, например частно училище. Частния бизнес да си се финансира сам. Още малко и за студентите в частни университети-където приемат всеки ще поискат държавна субсидия? В частно училище, частен университет си плащаш сам. Субсидия от бюджета-в държавно, или общинско училище. всеки сам си избира.
Анонимен's picture
Анонимен

Това не е вярно, че в цяла Европа държавата подпомагала частните у-ща. Да, имат право да участват в грантове(ама с проект и конкурс). В Англия държавата не дава такива пари на частните у-ща и въпреки това всяко частно у-ще заделя по няколко бройки за надарени деца без да плащат таксата. А тия пищат, че щяли да вдигнат таксите, ако ги задължат да издържат 20% от учениците си. Елате в Стоу и др. бординг скул и вижте каква е материалната база, басейни, язда, ветроходство, много сериозна спортна база, каква храна и тогава нашите "частници" да се мерят с Европейските.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Туристическият сезон е слаб. Как да привлечем повече туристи по родното Черноморие?