Културата на плащане в европейските държави се подобрява, но българите остават сред най-нередовните платци, показва проучването за 2015 г. на международната компания EOS Груп "Навици за плащане в Европа". България все още е на дъното по редовни плащания - средно 74% от фактурите се плащат в договорените срокове при 78% за Европа. За сравнение, през 2014 г. в България 70% от сметките са се плащали в срок, а в Европа - 75%.
С 28% забавени и отписани плащания общо за 2015 г. (при 33% през 2014 г.), българските бизнес клиенти са по-недисциплинирани дори от тези в Гърция и Русия, където сме свидетели на сериозни икономически кризи, констатират от ЕОS. От своя страна, гражданите бавят или оставят неплатени общо 22% от фактурите си, докато през миналата година този дял е бил 26%.
Основната причина за забавяне на плащания в България от страна на бизнес клиенти остава временната липса на ликвидни средства (51%), докато на второ място са просрочените вземания от собствени клиенти (т.е. междуфирмената задлъжнялост).
От страна на гражданите в България безработицата (32%) и временната липса на парични средства (29%) са основните причини за неплащане. Спрямо 2014 г. се увеличава процентът на просрочие поради разсеяност (от 12% на 19%) и наполовина намалява този за умишлено неплащане и измама (от 31% на 15%). Безработицата е топ причина за неплащане в цяла Европа (49%), като на второ място на изток се нарежда свързадлъжнялостта на гражданите (30%), а на запад – неплащането поради разсеяност (37%).
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни