Магазините PENNY скоро затварят. Германският концерн REWE Group, който е собственик на тази верига обяви, че всички търговски обекти с червено-жълтото лого в България ще бъдат затворени. За напред фокусът ще е изключително върху супермаркетите BILLA, които са собственост на същия инвеститор.

"REWE Group се отказва напълно от дискаунт-бизнеса в България. До края на октомври 2015г. ще бъдат затворени всички магазини на PENNY в страната", се казва в официалното съобщение.

Първият магазин на веригата PENNY в България беше открит през 2009 г., а в момента търговските обекти от нея са 49 магазина.

Въпреки че се отказва от този бизнес в България от REWE Group изрично уточняват, че ще продължат да развиват веригата PENNY в останалите 5 страни, в които тя оперира – Австрия, Италия, Румъния, Чехия и Унгария.

Според съобщението на компанията част от филиалите на PENNY, както и логистичният й център в Столник (до София в Община Елин Пелин), ще преминат към BILLA.

В момента нейните супермаркети са 92.

"Всички задължения към доставчици, бизнес-партньори и служители ще бъдат изпълнени. Доколкото е възможно, на служителите на PENNY ще бъде предложено работно място в BILLA. Останалите служители ще получат обезщетения, които надхвърлят определените в закона суми. Схемата на компенсациите е обсъдена и одобрена и от европейския представител на служителите в REWE Group", уточняват от германския концерн.

Новината за оттеглянето на PENNY трудно може да се определи като изненадваща. От началото на годината REWE Group обмисляше различни варианти за присъствието си на българския пазар. През пролетта най-желаният сценарий от страна на германците бе продажба на PENNY и BILLA в пакет като желаната цена бе минимум 100 милиона евро. После от компанията отрекоха, че се оттеглят и дори обявиха допълнителни инвестиции в BILLA.

Чисто финансите данни и на PENNY, и на BILLA не са особено добри. През 2013 година при над 490 милиона лева приходи BILLA отчита загуба от 11,537 милиона лева, а PENNY е с още по-смущаващата загуба от 24 милиона лева при 193 милиона лева оборот.

А бизнесът на "евтините маркети" PENNY е подложен на масиран отстрел от агресивното навлизане на други конкуренти в същия сегмент - отличника по приходи и печалба в България "Кауфланд" и непрекъснато разширяващата се мрежа на "Лидл".

"Идването на нов инвеститор винаги е добра новина, а напускането на съществуващ е лоша. Но конкуренцията на пазара на бързооборотните стоки е жестока и едни вериги се справят по-добре от други", коментира пред Клуб Z шефът на Сдружението за модерна търговия Йордан Матеев.

Организацията му обединява големите хранителни вериги.

Според Матеев основният проблем в сектора е, че българският пазар е твърде малък за всички играчи на пазара.

Тази година сериозни сътресения преживя бизнесът и на други големи търговци. Белгийската "Делез груп" продаде веригата "Пикадили" на българската "АП Март". Последва неуспешен опит за сливане с магазините "Карфур", последван от криза на доставките в тези магазини.