Общите инвестиции за реклама в България ще се увеличат с 3,4% през тази година и с 4,2% през 2016 г. Това показват актуализираните прогнози за развитието на този пазар на глобалната медийна агенция Carat.

Според новите данни най-голям ще е ръстът при дигиталната реклама. Очакванията са тя да отбележи увеличение от 9% за 2015 г. и от близо 11% за 2016 г. В основата на този ръст ще бъде бързо навлизащото и у нас автоматизирано закупуване на реклама (programmatic buying), посочват от Carat. 

От регионална гледна точка, Централна и Източна Европа отново е с отрицателна прогноза – спад с 6% за 2015 г., а предвиденото в началото на годината увеличение на рекламните приходи с 3,9%  за 2016 г. в актуализираната прогноза се забавя до 1.6%.

Причините са главно в по-високия от очакваното спад на инвестициите на най-големия пазар в региона – руския, свързани с намаляването на цените на петрола на световните борси и наложените от Запада санкции.

Възстановяването на рекламните инвестиции в региона се очаква да започне чак през второто или третото тримесечие на 2016 г.

От медийната агенция са направили анализ на общо 59 пазара в Европа, Африка, Северна и Южна Америка, Азия и Тихоокеанския регион. Според актуализираната прогноза общите рекламни инвестиции в световен мащаб ще се увеличат с 4,0% за 2015 г. За догодина очакванията са за ръст от 4,7% до 554 милиарда долара.

Дигиталната реклама продължава да увеличава дела си, като основен двигател за това са мобилната реклама, онлайн видео форматите и автоматизирана реклама (т.нар. programmatic buying). Прогнозите са през 2016г. инвестициите в дигитални медии да нараснат от 24,3% на 26,5%, т.е. над една четвърт от общите разходи за реклама в глобален мащаб. За десет от анализираните държави това вече е основен канал в микса и отнема първенството на телевизията. Сред тях са Великобритания, Ирландия, Канада и Австралия. Очакванията са до 2018 г. към тях да се присъедини и САЩ.