Европейските производители на леки автомобили са „подвеждали напълно своите клиенти“ за разхода на гориво на своите коли, каза днес пред Клуб Z шеф от базирана в Брюксел екологична организация, с която Европейската комисия работи.
Днес „Транспорт енд инвайрънмент“ (T&E) публикува доклад, според който разкритията за електронни устройства прикриващи реалните емисии на газове от дизеловите автомобили на най-големия в света производител, групата „Фолксваген“, са само „върхът на айсберга“.
Организацията приведе данни, според които при пътни тестове коли от различни класове на ред производители – „Мерцедес“, „БМВ“, „Пежо“, „Ситроен“, „Опел“, „Рено“ - са давали при изпитания на пътя от 19 на сто до 22 пъти по-високи емисии на токсични газове и на въглероден двуокис отколкото при лабораторните тестове, които компаниите провеждат в избрани от тях лаборатории.
„В основни линии от приемането на регламента (за намаляване на автомобилните емисии – б.а.) през 2008 година намаляването на емисиите от автомобилопроизводителите е всъщност с една трета по-малко от това, което е постигнато реално по пътищата...Това е огромен проблем, защото показва, че регулацията на практика не работи“, каза в телефонен разговор с Клуб Z Грег Арчър, мениджър по чистите превозни средства в T&E.
Разликата в измерванията в лабораториите и на пътя обаче не поставя под съмнение статистиката на ЕС за реалното намаляване на въглеродните и токсичните емисии в Европа. Тя се съставя възоснова на реално продадените количества горива, а не на данните на производителите.
Подведени в случая са не властите, а купувачите на автомобили, чийто афиширан от производителя разход на гориво се оказва по-малък от реалния.
Европейската комисия днес направи разграничение между фалшифицирането на истинските емисии с помощта на чип, както в случая с „Фолксваген“ и разминаването между данните за разхода на гориво от лабораторните и пътните тестове.
Държавите-членки са отговорни за прилагането на европейското законодателство за автомобилните емисии, каза неин говорител. Те сега трябва да докладват на Комисията, за да установи тя колко общо са автомобилите сертифицирани в ЕС и снабдени с чипове за прикриване на емисиите.
„Ние поканихме държавите-членки да направят необходимите разследвания на национално ниво и да докладват“, каза говорителят Рикардо Кардозу. "Те трябва да вземат надлежните законодателни и прилагащи мерки, за да гарантират, че устройствата, които, както казах, са забранени от европейското законодателство, не се монтират“.
„Надзорът за това е задължение на властите на държавите-членки и ние няма да толерираме измами и очакваме това строго да се спазва“, добави той.
Комисията работи върху създаването на нова процедура за тестовете на автомобилните емисии, каза Кардозу.
Тя ще съответства на приетата от ООН практика за тестване на горивната ефективност на леки коли и лекотоварни автомобили и ще отчита както замърсяващите въздуха газове, така и въглеродния двуокис, който се смята за причинител на парниковия ефект и на глобалното затопляне.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни