Централната избирателна комисия (ЦИК) започва работа по изготвянето на конкретни правила по изразходването на медийните пакети от по 40 000 лв., които партиите и Инициативните комитети (ИК) без държавна субсидия получават, за да агитират на избори и референдуми.

Както Клуб Z съобщи, няма никакъв проблем свързани лица да получат от държавата тези средства, като ги пренасочат към конкретна медия. Това се оказва напълно законно. В случая става въпрос за редица новорегистрирани партии и Инициативни комитети, агитиращи за референдума за електронното гласуване, едните с Да", другите с "Не", които насочват медийните си пакети основно към сайта "Хаштаг-БГ"

Справка в търговските регистри показва, че по-голямата част от агитаторите, както и самият сайт, имат връзка с "Института за модерна политика" на бившия депутат от НДСВ, кандидат на БСП на последния парламентарен вот - Борислав Цеков. Само миналия четвъртък, на заседание на ЦИК, бяха одобрени договори между партии и ИК към "Хаштаг" за над 140 000 лв. 

След като опитът за подобна употреба на парите на данъкоплатците стана очевиден, ЦИК започва да следи по-строго дали и как точно заявените пари от 40-хилядните пакети се изразходват от медиите. 

Заради пробойните в Изборния кодекс, от избирателната комисия са решени да следят не само за това дали указаните в договорите параметри за брой реклами са спазени, но и какъв вид е банерът (статичен, подвижен и т.н.), дали няма припокриване на обещаните площи за една и за друга партия, завишени ли са цените и т.н.

Но филмът още не е свършил

В деня, в който излезе публикацията в Клуб Z (петък), ЦИК отново проведе заседание и одобри още един договор с "Хаштаг-БГ" - този път от Политическа партия "Бургас". Стойноста му е 19 200 лв.

Рекламата на партия "Бургас" вече се публикува.

Пак в същия ден се опитахме да се свържем с основните описани в текста лица. Успяхме само със семейство Кичашки - Милена Кичашка, собственик на "Хаштаг-БГ" и съпруга й Петър Кичашки - кандидат на БСП за столичен общински съветник на избираемото девето място, който е и в ръководството на "Институт за модерна политика" .

"Всичко е законно. Недейте да вадите вода от сто кладенеца за жалките си материалчета! Благодаря!", коментира собственичката на сайта Милена Кичашка.

Не така лаконичен бе съпругът й Петър Кичашки:

"Звъните и ме карате да коментирам нещо, свързано с трети лица. Вие сте журналист, нали? Материали тип една жена каза..., това са несериозно неща! Карате ме да коментирам как едни комитети са си дали едни пари в една медия. И понеже моето име не го пише в тази фирма, която издава някакъв сайт, вие смятате, че трябва аз да отговарям. Понеже аз съм женен за Милена Кичашка, съм член на тази фирма, така ли?! Аз чета сайта "Хаштаг", подкрепям го, защото там работят хора, които правят нещо качествено, за разлика от много други корпоративни медии, които обслужват този и онзи олигарх".

"Защо не го питате Борислав Цеков, а пак една жена каза. Аз понеже съм член на "Института за модерна политика"..., тя е доста голяма организация, ние с Борислав Цеков не сме единствените в тая организация. Карате ме да коментирам нещо, което някакъв човек някъде бил направил, не го разбирам това. Г-н Цеков има своето влияние, аз имам своето влияние, "Институтът" има своето влияние, какво общо има това със сайта "Хаштаг"?! Загубихте ми пет минути от времето, за да коментирам неща, които не мога да коментирам!"

Кичашки отказа коментар и по конкретните партии и инициативни комитети, избрали сайта на съпругата му за кампанията. Отмина въпроса за ИК на Радослав Маринов, член на "Асоциация на младите юристи" (собственост на Борислав Цеков), с ироничната бележка, че вадим вода от девет кладеница, само и само да направим някаква връзка с "Института".

И това не е всичко...

Вода от девет кладенеца не се наложи да вадим, за да стигнем до още една връзка - точно през "Асоциация на младите юристи". Собственик на асоциацията, заедно с Цеков, е Пламен Петков. Петков е собственик и на "Пи Ес Пи Инвестмънт Консултинг" ЕООД, под чиято шапка е сайтът "Допитване.инфо". 

В сайта агитират същите партии и Инициативни комитети, които са избрали и "Хаштаг-БГ" - ПП "Нова алтернатива", ПП "Движение за европейска интеграция", ПП "Бургас", ИК с председател Борислава Стоянова.

Голяма част от договорите с "Пи Ес Пи Инвестмънт Консултинг" ЕООД (вижте документа тук) бяха разгледани на заседание на ЦИК в края на миналата седмица. Сумите са значително по-малки от тези за "Хаштаг" - 1380 лв., 9000 лв., 4800 лв., 9600 лв.

За сумата от 9000 лв., която идва от партията на бившия военен министър Николай Цонев "Нова алтернатива", членовете на Централната избирателна комисия малко се объркаха и отложиха точката до изясняване на неяснотите по нея. Конкретната причина - в документацията пишело, че "Нова алтернатива" сключва договор с "Пи Ес Пи", но по тарифи на "Хаштаг". 

Така звучи историята дотук. Изборният кодекс позволява всичко това. Сега от ЦИК зависи да извърши контрол дали и как парите ще бъдат използвани за политическа реклама. 

П.П.

Докато ние се опитвахме да докажем връзката между въпросния сайт и въпросния институт, те излязоха с обща публикация, в която ни заплашиха със съд.

"Хаштаг-BG и Институтът за модерна политика нямат защо се „срамуват” от своята напълно законосъобразна дейност. Трябва да се срамуват сайтовете-клеветници."

Фактите остават неоспорени.