Полша няма нужда от разрешение от Русия, за да ремонтира българските изтребители МиГ-29.

Това заявиха днес в Бидгошч представители на полските военни заводи WZL-2 в Бидгошч и WZL-4 във Варшава, които се очаква да поемат ремонта на самолетите ни вместо руските заводи, съобщава "Дневник".

Решението на българската страна да предпочете Полша с мотива, че така ще еманципира военната ни техника от Русия и ще я приближи до НАТО, предизвика полемика имат ли поляците лиценз за дейността. Москва пък заплаши да спре доставките за резервни части.

"Никой не е получил лиценз от Русия. В момента вече не ремонтираме самолети или двигатели, това е вече модернизация, не е ремонт, ние поддържаме експлоатацията на тези самолети", твърди членът на Борда на WZL-2 и директор по производството и обслужването Збигнев Матушчак.

По думите му поляците са напълно готови и могат самостоятелно да извършат ремонтите като вече работят по собствените си двигатели си със своя, авторска документация.

Двата полски завода са основният партньор на полските ВВС, поддържайки и обезпечавайки военните самолети, сред които Су-22, МиГ-29 и С-130 "Херкулес". До сега са работили само за нуждите на полската военна авиация.

По въпроса с резервните части, експертите посочиха, че влагат в изтребителите нови модерни технологии и възможности, а когато имат проблеми с получаване на резервни части, са в състояние да монтират свои, изработени в Полша.

"Предлагаме същата гаранция като за полските ВВС. Нашите МиГ-ове летят безопасно вече 20 години", посочи Матушчак в отговор на въпрос по какъв начин полската страна би поела гаранции при евентуален ремонт и модернизация за безопасната експлоатация на българските машини. 

Полските ВВС разполагат с 32 изтребителя, като половината от тях имат нови натовски системи.