Пореден парадокс - България изнася за Германия повече коли, отколкото внася. Ние сме доста скромен производител, доколкото у нас само се сглобяват автомобили от "Литекс Моторс", а германците са №1 в Европа. 

Причината за тази странност е ясна от години - реекспорт, от който някои фирми - официални вносители, напрактика се издържат. Това става с мълчаливото съгласие на концерните, тъй като на Запад има по-голямо търсене, а родните дилъри разполагат с определени квоти, които пласират по-бавно и по-евтино на родния пазар.

Реекспортът е 15-20 процента от целия бизнес, обяви Стоян Желев, шеф на Асоциацията на автомобилните производители (ААП) в навечерието на столичния автомобиен салон (17-25 октомври), който по мащаби е най-големият по мащаби в цялата си история.

Има и други притеснителни данни за пазара на нови коли, който за 2015-а върви в условията на стагнация. За първите девет месеца са пласирани около 21 хиляди леки и лекотоварни коли. Има малък ръст в сравнение с 2014-а, но пък за същия период на 2008 г. са били изтъргувани два пъти повече - към 42 000.

Средната възраст на автомобилите по българските пътища продължава да се увеличава. Возилата до 5 г. са едва 3,5 на сто, а през 2010-а са били повече - 8,4 процента. Съответно расте делът на старите машини - над 20-годишните са 39 процента, а до 2010 г. са съставлявали 27 %.

На този фон в следващите дни столичният "Интерекспо център" ще приеме рекордните за България 70 премиери на нови модели от общо 220 експоната. В София идват автомобили, дебютирали през миналия месец във Франкфурт, например. И такива от женевското изложение през миналата пролет. Това е една от причините софийският салон да бъде изместен от юни за есента. Поради което организаторите очакват над 50 000 посетители.

Всеки билет (8 лева за възрастни и 4 лв. за ученици и пенсионери) ще върви с анкетна карта, с която всеки посетител играе за нов автомобил, избран сред седем модела. Има и тест драйв зона, в която могат да се пробват някои от най-новите екземпляри на марките, представени на моторшоуто.

В столицата ще дебютират не само десетки нови автомобили, а и четири нови бранда - DS (марка на Citroen), Haval, представен от "Литекс Моторс" и Great Wall, завръща се Dodge. А на принципа на DS фигурира Genesis, който пък е отделен като луксозно подразделение на Hyundai.

Очаквайте в петък всичко най-интересно от "Автосалон София 2015".