Опитите за консолидация на търговските вериги в България през последната година не винаги минават. Сливането на "Пикадили" и "Карфур" пропадна, а наскоро дори бe обявено затварянето на магазините PENNY на веригата REWE Group, която е собственик и на BILLA в България.

Проблемите с ефективността при продажбите на търговците обаче явно остават само в класическия им вид. Що се отнася до онлайн покупките за окрупняването на бизнеса няма спирачка.

В понеделник КЗК разреши на компанията собственик на електронния магазини eМАГ "Данте интернешънъл" да придобие популярния сайт за дрехи и мода Fashion Days. 

И продаваната, и купуваната компания имат общ краен собственик. Това е фондът за инвестиции в онлайн търговия "Напстерс", регистриран в ЮАР, който контролира и интернет аукциона OLX (бившия "Продавалник"). В този смисъл сделката по-скоро представлява преструктуриране на бизнес процеси в няколко държави. Идеята е всички бизнеси да се управляват от румънското звено на "Напстерс".

Любопитното  в решението на КЗК е, че давайки разрешението за сливането на първия и втория по големина онлайн търговци у нас, антимонополистите посочват, че двата сайта в основната си част предлагат различни стоки. еМАГ е специализиран в технологични стоки, а Fashion Days - в модни артикули.

В анализа на комисията е посочено и че двата интернет магазина предлагат облекло, обувки и стоки за дома. КЗК обаче приема доводите на придобиващата компания, че пазарният дял не следва да се изчислява на база само на онлайн продажбите на тези стоки, а като единен онлайн и офлайн пазар. По този начин пазарните дялове и на двете компании падат под 5% от продажбите на тези артикули в България за 2013 г. и 2014 г. 

Затова според антимонополистите няма пречка за придобиването.

Комисията за защита на конкуренцията обаче не винаги е гледала с добро око на еМАГ. В края на миналата година ведомството на Петко Николов глоби с рекордните 551 549 лева „Данте Интернешънъл“ СА, Румъния заради рекламната кампания „Черен петък“ (Black Friday). Санкцията бе изчислена на база 4% от размера на приходите от продажби на дружеството за 2013 г.