
Руската самолетостроителна корпорация "РСК МиГ" се закани да съди България, ако депутатите ратифицират споразумението с Полша за ремонт на изтребителите ни МиГ-29.
"Естествено РСК ще оспорва договора. Какъв ще е във финансово измерение искът, тя ще реши", заяви днес на нарочен брифинг в парламента ген. Александър Александров, представител на руската корпорация за България.
Александров бе неслучайно в Народното събрание - очаква се днес, ако им стигне парламентарното време, народните представители да гласуват ратификацията с Полша. Вторият български космонавт говори пред журналисти по покана на независимия депутат Велизар Енчев, обявил се твърдо "против" договора.
Както е известно, военният министър Николай Ненчев обяви курс към еманципация от Русия като заместникът му Димитър Кюмюрджиев започна преговори за спешни ремонти на МиГ-овете ни с полските заводи WZL-2 в Бидгошч и WZL-4 във Варшава. Ненчев нееднократно обяви, че полската оферта е по-евтина от руската.
Бе постигнато споразумение до средата на следващата година Варшава да ремонтира 6 наши двигателя. С тях България ще може да вдигне във въздуха 3 свои изтребителя, а междувременно ще получи назаем 2 изправни полски двигателя за МиГ-29.
От "РСК" реагираха мигновено - свалиха ценовата си оферта и заваляха серия от писма, в които се посочваше, че Полша няма лиценз за ремонт на самолетите, такъв й е бил отказан неколкократно, без подпис от главния конструктор на "МиГ" няма гаранция за безопасността на пилотите ни, както и че ако договорът бъде подписан, Москва ще спре доставките на резервни части. Днес Александров затвърди казаното в тези писма.
Той отново посочи, че Полша няма лиценз и дори разказа как наскоро от заводите й са поискали резервни части от Русия, но тя не само отказала, а и ги предупредила, че "ако не се прекрати този срамен договор с България, никога няма да получат резервни части". Според космонавта "не е възможно теоретически, камо ли практически "поляците сами да произвеждат резервните си части.
Велизар Енчев пък допълни, че доставката на резервните части не попада под ударите на санкциите на Евросъюза, каквито твърдения бил чул от военния министър. Според Енчев и Александров самото искане на Ненчев парламентът да ратифицира споразумението е размиване на отговорност.
Миналата година руснаците са ремонтирали осем български двигателя, но за това не била искана ратификация от НС, посочи Александров. И допълни:
"Ако стане нещо, паднат летците и, не дай си боже, пострадат хора на земята, министър Ненчев си измива ръцете с "парламентът го предложи".
Космонавтът припомни и сделката с израелската "Елби", която уж трябваше да ремонтира хеликоптерите ни, но оказа се, няма лиценз. Но парите, около 15 млн. лв., са й били авансово преведени.
Иначе според Александров "РСК МиГ" винаги е отворена за преговори, ако България се обърне към нея за поддръжка на самолетите й. Т. е. слуховете, че отказва всякакво бъдещо сътрудничество с нас са силно преувеличени.
Велизар Енчев пък заподозря, че някой в Министерство на отбраната може и да се е облажил от сделката с "5% комисионна" за посредничество. Енчев отказа да разкаже с каква информация разполага. Посочи само, че от парламентарната трибуна ще попита Николай Ненчев готов ли е да отрече едно такова твърдение.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни