"400 или 500 км/ч. Не се усеща разликата".
Така малко японче обобщава усещането на всички пътници, участвали преди дни в тест драйв на по нова линия на влака-стрела. Току-що са се возили, макар и за кратко, с най-бързия влак в света, който е вдигнал 502 км/ч.
Скоростта обаче не се усеща по никакъв начин, разказва и кореспондентът на Би Би Си Рупърт Уингфийлд- Хайес, който също пробва високоскоростното превозно средство.
Влакът-стрела подобри собствения си световен рекорд по бързина през април 2015 г., като разви скорост от 603 км/ч по време на тестове край планината Фуджи. Тестовете продължават като се предвиджда оперативната му скорост да е максимум 505 км/ч. За сравнение, в момента най-бързата оперативна скорост на японския влак-стрела "Шинкансен" е 320 км/ч.
Пътниците за тест драйв са избирани на лотариен принцип, желаещите са били 16 пъти повече от местата, разказват от Би Би Си.
"Пътуването е доста скучно", разказва журналистът.
Даже демонстрира как мобилният му апарат, поставен на коляното му, не потрепва при максималната скорост, която развива превозното средство.
"Пътуването е удобно и комфортно", оценяват пътниците.
Когато таблото на стената показва, че са стигнали скорост от 502 км/ч, той коментира:
"Все едно, че гледаш видео игра".
При 502 км/ч мобилният телефон дори не потрепва.
Във Великобритания се приготвяме да пуснем влак, който се движи с 250 км/ч, а в Япония това е факт от 50 години, отбелязват още от Би Би Си.
Влакът се движи на принципа на т.нар. магнитна левитация (маглев), при която се използват електрически заредени магнити, които повдигат и придвижват композицията над релсовото трасе. Така, влакът и вагоните на практика се "плъзгат" върху създаденото магнитно поле, а измененията в силата и в интензитета му определят скоростта и посоката на движение.
Central Japan Railway иска да пусне високоскоростните превозни средства по линията Токио-Осака до 2027 г. С тях 400-километровата отсечка ще бъде изминавана за нищожните 41 минути. Има една дребна подробност - това начинание е доста скъпо- ще струва около 30 млрд. британски лири, уточнява Би Би Си.
По данни на railway-technology.com най-бързият влак в света до момента е китайският Shanghai Maglev, който оперира при скорост от 431 км/ч, но може да развие до 501 км/ч. Той е съвместна разработка на Siemens и ThyssenKrupp и е пуснат през 2003 г., като свързва Шанхай с отдалеченото на 30 км международно летище "Пудонг" за под осем минути.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни