Новите винетки за 2016 г. вече се продават по бензиностанциите и никой не се радва, че цените им за редовите шофьори са с 45% по-високи. Вместо 67 лв., годишният стикер вече ще струва 97 лева. Цената на седмичния е 15 лв. (досега 10 лв.), а месечният става 30 лв. (25 лв. за 2015 г.).
Регионалният министър Лиляна Павлова обърна внимание, че цената излиза само по около 8 лв. на месец и посъветва тези, които не искат да купуват винетка, да не пътуват.
ПАВЛОВА: ВСЕКИ ИМА ПРАВО НА ПРОТЕСТ, НО ВИНЕТКИТЕ ПОСКЪПВАТ ОТ УТРЕ
Нека видим какви такси се плащат за ползване на пътищата в някои от държавите в ЕС от шофьорите на леки коли.
В Австрия 10-дневната винетка е 8,70 евро, двумесечната - 25,30 евро, а годишната - 84,40 евро. Винетки се купуват и от мотоциклетистите. Но страната е изключение от принципа, "или винетка, или пътна (тол) такса". Там за някои тунели, както и участъци от пътната мрежа се плащат допълнителни такси.
Хърватия няма винетки, но се плаща пътна такса за основните магистрали, които сигурно са едни от най-добрите в Европа. Средната цена е около 5,25 евро на 100 километра. Някои от отсечките излизат доста - 100 евро за разстоянието от Загреб до Дубровник (550 км).
Във Франция се плаща пътна такса, която за автомобилите е около 8 евро на 100 километра. Мотоциклетите също плащат.
В Германия пътни такси се плащат само от камиони с товароносимост над 12 тона.
В Гърция има такси за някои магистрални участъци, но цените не са високи. Например, разстоянието Солун-Атина (около 500 км) излиза 19,20 евро за автомобил в едната посока, а Солун-Игуменица - 7,20 евро.
В Унгария ви трябва винетка за използването на основните магистрали. Цената ѝ е 9,43 евро за 10-дневна, 15,15 евро за месечна и 136,18 евро за годишна. Мотоциклетите плащат същата тарифа.
В Италия се плаща тол такса за магистрали и тунели, като за автомобили, така и за мотоциклети с работен обем на двигателя над 150 куб. сантиметра. Достъпът на мотори с двигател под 150 кубика не е разрешен на магистралите. Таксите са около 6-7 евро на 100 километра.
Полша събира пътна такса за основните си магистрали, като цената за автомобил е между 3 и 5 евро на 100 километра.
В Румъния ситуацията е същата, както в България. Винетка е необходима за използване не само на магистралите, но и на пътищата от националната мрежа. Но за разлика от нас, там тя е електронна, представлява нещо като касова бележка или фактура и може да се плати и през интернет. Цената на 7-дневната винетка е 3 евро, а на годишната - 28 евро. Мотоциклетите не се таксуват.
В Словакия 10-дневната винетка е 10 евро, месечната - 14, а годишната - 50 евро. Мотоциклетите не плащат.
В Словения седмичната винетка за автомобили е 15 евро, месечната - 30, а годишната - 110 евро. Мотоциклетите плащат половината от тези цени.
В Испания има магистрална такса, която е между 6 и 10 евро на 100 километра.
Вижда се, че след повишението българската годишна винетка ще струва колкото тази в Словакия. Но в Румъния използването на пътната мрежа е почти два пъти по-евтино, като там не се предвижда поскъпване. Румънците може да са пример и за друго - електронната винетка не само, че е по-евтина от скъпия стикер с холограми и допълнителна касова бележка, но и пести много време на шофьорите.
Засега България не прибира пари за винетки от мотоциклетистите, както практикуват в повечето държави.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни