Нискотарифният авиопрерозвач EasyJet представи планове за революционна система с водородно гориво за самолетите и с нулеви емисии, която ще спестява около 50 000 тона гориво годишно и свързаните с този разход въглеродни емисии, съобщава компанията.

Концепцията за хибриден самолет, разработена от студентите от британския университет в Cranfield, използва горивни клетки с водород, съхранявани в долната част на корпуса на самолета. Системата позволява енергията от спирачния процес при кацане да бъде съхранявана и използвана за зареждане на акумулаторните батерии, докато самолетът е на земята, подобно на Kinetic Energy Recovery (KERS) в болидите на Формула 1.

Енергията може да бъде усвоявана от самолета, например докато рулира, без да се използват двигателите. Заради високите честоти на полетите и късата секторна дължина на операциите около 4% от общият годишен горивен разход на еasyJet се консумира по време на рулиране.

Всеки самолет ще има електродвигатели в основния колесник и системите за управление ще позволяват на пилотите пълен контрол върху скоростта, посоката и спирането на самолета, докато рулира. Така системата ще намали, а може дори да премахне напълно необходимостта от буксир за маневриране на самолета на и от стоянките, постигайки по-ефективно време за подготовка на следващия полет и повишаване на точността във времето.

Единственият отпадъчен продукт е прясната чиста вода, която може да се използва за зареждане на системите за вода в полет. Концепцията е разработена от инженерния екип на компанията и неговия директор Иън Дейвис, които я развиват съвместно със студентите от Cranfield. 

Компанията ще пристъпи към прилагане на технологията съвместно с партньори и доставчици във възможно най-кратък срок, като тестовете ѝ се очакват по-късно през тази година.