В събота, в разгара на почивните дни, медиите получиха писмо от Коалиция "Националистически партии на България" (НПБ), в което се съобщава за проведена "акция по прочистването на Троянската света обител от хомосексуалисти и катамити". Скандалното писмо казваше още, че "айнзац група, предвождана от Симеон Костадинов и новоназначения игумен, и включваща още Павел Чернев и отец Силвестър Янакиев от Сливен, извърши рейд по издирването на уличените в педерастия Архимандрит Пахомий и Йеромонах Филарет".

В заключение представителите на НПБ се похвалиха с постижението си, че "Троянската света обител е първият и единствен засега ставропигиален манастир в България, напълно чист и свободен от педерасти". Писмото завършва с "Да живее България!". 

Описаната случка напомня на айнзац групите - оперативно-наказателни формирования, използвани от нацистите за масови екзекуции на неблагонадеждни цивилни граждани. За повече подробности потърсихме лидера на НПБ Симеон Костадинов, чиято Националистическа партия на България не бе регистрирана заради протест от прокуратурата, но после той сформира коалиция със същата абревиатура и ще участва в изборите за Европейски парламент. 

Г-н Костадинов, първо да ви попитам истинско ли е това съобщение, да не е някой друг от ваше име?

Да, от пресцентъра на коалицията беше изпратен мейлът и той съвсем накратко разказваше за събитията в Троянския манастир от 1 май. Това беше наше обещание, което ние изпълнихме и сме длъжни да уведомим обществеността и медиите, че сме го изпълнили.

В съобщението е използван изразът „акция по прочистването“. Терминът е малко милитаристичен, какво означава всъщност?

„Акция по прочистването“ означава, че освободихме Троянския манастир от присъствието на уличени в педерастия монаси, които не искаха да си тръгнат от там и не искаха по никакъв начин да откликнат на настроенията на обществото, че трябва да напуснат.

Казахте, че са били уличени. Как става уличаването?

Уличаването става по няколко начина. Първата информация е от публикуван запис на йеромонах Кирил, който вече е изгонен, с негов интимен приятел, в което той открито говори за изгонените на първи май, че са такива. Това възбуди нашия интерес и ние решихме да видим как стоят нещата. Имахме няколко ходения до Троянския манастир и околните села, разпитахме хората и получихме от първа ръка сведения, че тази информация не просто е вярна, но е силно омекотена.

Въпросните лица от години са се проявявали в тази светлина в манастира, около него и в селата, които им се падат енории. Хората бяха скандализирани, но имаше някакъв видимо стаен страх в тях, който ги сковаваше от гледна точка на някакво пряко действие. Искаха много да направят нещо, но се страхуваха и открито ни молеха да направим нещо. И съответно ние се заехме.

Вие на какво основание и от каква позиция се заехте?

От позицията на миряни. От позиция на кръстени православни християни, на които не им е безразлично какво се случва в собствената им църква. Църквата е колкото клира, толкова и миряните. И е пълен мит, че делата на църквата може да се меси само клирът и само той може да взима решения.

В съобщението още пише за „предварително подготвената айнзац група“. Какво означава айнзац група?

Това е един евфемизъм, който използвахме като нарицателно на оперативна група или група за действие, която придружи епископ Сионий, когато той отиде и издаде своята заповед.

Нали знаете кога възниква и кога е бил използван изразът „айнзац група“?

Много добре ми е известно кога възниква, кога се използва, кой го е използвал и кои са били айнзац групите. В случая семантиката ли има най-голямо значение или същността на нещата?

Защо избрахте този израз, който води съответните асоциации след себе си?

Какви асоциации точно води? Ето, сега ме питате и аз ви отговарям точно какво сме имали предвид и надявам се всякакви двусмислия да изчезнат.

Защо избрахте тази дума?

Защото ни харесва, много добре звучи, звучна е.

Също така в съобщението пише, че сте извършили рейд. Как се извършва рейд?

Тъй като манастирът е доста голям и въпросните двама се бяха изпокрили някъде, не бяха точно в килиите си, и така да се каже, извършихме един рейд по тяхното издирване в Светата обител. Около 100-150 стаи проверихме докато ги намерим.

И те са напуснали, за да не се налага да им „помагате“. Как щяхте да им помогнете?

Те напуснаха, веднага приеха нормално и естествено заповедта на игумена, който там е върховен главнокомандващ и има правото да се разпорежда за това кой да служи вътре и кой – не. Ние бяхме там като един вид подсигуряващо звено, което да се опита да ги вразуми, ако те по някакъв начин се опитат да се опънат на законната заповед на игумена.

И ако се бяха опънали, как щяхте да им помогнете?

Ако се бяха опънали, щяхме да ги изведем от манастира.

Как, насила ли?

Щяхме да ги изведем, каквото и да означава това, както и да го разбирате. Щяхме да предприемем всички необходими мерки, за да могат те да бъдат изведени. Включително и използване на малко по-силови методи. За щастие не се стигна до там, те проявиха благоразумие и напуснаха доста бързо.

А вие бяхте ли готови, ако те не бяха проявили благоразумие?

Да, естествено, че бяхме готови. Естествено, че бяхме готови. Все пак бяхме седем души.

Кои са следващите ви акции?

Планираме ги в момента, ще ги разберете по резултатите.

Изпитвате ли някакви съмнения дали всичко това, което правите, е законно?

Не, не изпитваме никакво съмнение дали всичко това е законно. Каноничното право го позволява напълно.