„Посланията на самоубийците са ясни и еднозначно четими – както бяха при срутването на кулите близнаци в Ню Йорк: цялата тая ваша прехвалена цивилизация не струва колкото едно голо обещание на Аллах за резервирано място в Рая“, коментира Иван Добчев атентатите в Брюксел на 22 март, при които загинаха 31 души и около 300 бяха ранени.
„Площад Славейков“ покани интелектуалци да дадат своето обяснение за събитията, сложили крой на Европа, която познаваме, а вероятно и на Европейския съюз.
Задава ли се краят на Европа, която познаваме, е тема на мнозина философи и социолози напоследък, отбелязва режисьорът:
„Чета ги без предубеждение и за мое съжаление намирам, че са прави – с тази Европа, в чийто символ се превърна Европейския съюз, е свършено и то още преди да бъде довършено… Просто проектът се оказа нефелен.“
Секуларизираната Европа е забравила за кръстоносните си походи на Изток, казва Добчев и припомня, че налагането на кръста с меч е не по-малко фанатично от налагането на полумесеца с бомби:
„Според Киркегор в гестуса на самоубиеца можем да прочетем едно предизвикателство към оставащите живи – и какво толкова хубаво намирате в тоя ваш шибан живот…? Наистина, какво пък чак толкова намираме…“
Историческа вина за това колкото искаш – отбелязва Иван Добчев, – като се прибави и американската – не можеш му видя края, пък като прибавиш към това и всичките петролни кладенци – направо няма дъно.
„Защо не „комуникират“ християнските ценности с мюсюлманските? Ами просто са несъвместими. Защо е имало гонение на християните в Римската империя? Били са несъвместими с оня социум…“, казва Добчев.
В този контекст се питаме не трябва ли изкуството да промени езика си, за да заговори по-директно на публиката.
„Езикът, на който правим изкуството си от постмодернизма насам, не може да е нещо константно, той се мени – казва Иван Добчев, – ние сме в едно перманентно ускорение, предизвикано от разпада на тази цивилизация. Днес не можеш да говориш като вчера, а утре – може би ще говорим на арабски… Нещото, на което не трябва да престават да служат хората на изкуството, е да не оставят да се изтрие паметта за духовните ценности, върху които се е градила тази цивилизация. Нейният днешен упадък започва със загубата или подмяната на тия ценности.“
А дали Мишел Уелбек предсказва бъдещето на Европа в романа си „Подчинение“? Според Иван Добчев хуморът на Уелбек е черен, гробарски, а вина за „виденията“ му, инспирирали антиутопията за помюсюлманчването на Европа, има и контестът, в който живее писателят. Тъкмо в този режим режисьорът чете книгите на французина. И посочва как Уелбек в един от предишните си романи описал собственото си убийство, разфасоване на тялото: „Тотална некрофилия…“.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни