Article_top

Емил Петров

Сигурно сте ги забелязали, а може би дори сте си задавали въпроса какво означават. Това са белите стикери "Коректна фирма", разлепени по стените и витрините на най-различни търговски обекти.

От края на януари по бТВ се излъчва и рекламен спот на проекта, в който глас зад кадър казва: "Използвайте услугите на фирми, притежаващи сертификат "Коректна фирма". Вече с версия 2016 г."

Звучи прекрасно - да знаем кои фирми са коректни и хората да предпочитат точно такива фирми.

Звучи и подозрително - кой и как определя коя фирма е коректна? И дали всички фирми, които не са се сдобили с такъв стикер, автоматично стават некоректни?

Над 150 души от цялата страна не само са си задали тези въпроси, но и внесоха жалба в Етичната комисия на Националния съвет за саморегулация - комисията, която се произнася по коректността на рекламите. Жалбоподателите призовават институцията да даде препоръка тази реклама да бъде спряна.

Кой стои зад "Коректна фирма"?

Операторът на тези сертификати е бургаска фирма с внушителното име "Изследователски център на клиентските мнения" (ИЦНКМ) ЕООД. И... услугата не е безплатна.

Хартиен сертификат "Коректна фирма", плюс стикери с логото и изработването на електронна визитка, поставена на сайта Korektnafirma.com, струва 77,52 лв., заедно с доставката. Екипът на компанията се свързва със смятаните от нея за коректни фирми и предлага издаването на сертификат, но може и сами да го поискате с попълване на форма на сайта Korektnafirma.com. Според статистиката на интернет страницата вече са регистрирани над 17 000 коректни фирми.

17 хиляди по 77 лева и 52 стотинки... смятайте сами.

А какво всъщност стои зад този сертификат? От обяснението на сайта се вижда, че това означава, че... за фирмата няма негативни публикации в интернет.

"Докато описаните по-горе разговори се извършваха от служителите на фирмата лично, комуникацията можеше да се приеме за опит за сключване на договор и отговорност си носи фирмата дали лъже в офертата си. Но те започват кампания в националния ефир, в която казват:

"Ако искате вашите партньори да ви разпознаят като коректни, платете ни пари", казва Любомир Аламанов, известен ПР и маркетингов специалист, който е човекът, внесъл жалбата в Етичната комисия.

"Тук има няколко линии на полуизмамно поведение", смята Аламанов.

"Когато някой дава сертификат, той трябва да има право да прави това. Да има установени стандарти, по които да се прави това нещо и те да са общоприети. Никой не знае какъв е процесът. Когато се обадят агенти на тази компания и започнат да говорят, ето, ние ще ви дадем сертификат, на въпроси: Как го правите, какви са критериите?, отговорът е единствено: "Понеже ние в гугъл виждаме, че сте много добри, ще ви включим в един списък"Фактически те правят списък с едни хора, които са им дали пари и им дават бележка, че са им дали пари, като това нещо го обличат в много хубави думи", добавя той.

"Вторият елемент е, че коректността по принцип е априорно, основно качество на всеки един бизнес. Ако някой казва: Който ни плати, той е коректен, а другите не са коректни, това е все едно ако откажа да платя на МЕНСА за тестовете им за интелигентност, те да кажат, че не съм интелигентен, защото не съм минал през тяхната мрежа.

Не може една фирма да приватизира, узурпира, априорно качество. Все едно някой да дава сертификат, че вие сте човек", убеден е експертът.

След Етичната комисия ще бъдат подадени жалби и в Комисията за защита на потребителите, и в Комисията за защита на конкуренцията, за да може да се установи дали дейността на тази фирма не попада под някакви регулации, казва Аламанов.

Управителят на "Изследователски център на клиентските мнения" Мартин Вангелов твърди, че рекламата е коректна.

"Рекламата гласи: "Използвайте услугите на фирми, притежаващи сертификат "Коректна фирма". Ние просто подканваме клиентите да използват услугите на тези фирми. Никъде не твърдим, че фирми, които нямат сертификат, са некоректни или обратното", казва той.

"За да може да бъде допусната реклама до бТВ, тя минава през проверка на много юристи, адвокати и т.н., не може да си позволят да пуснат грешно послание", добавя Вангелов.

"Всеки може да подава каквито си иска жалби. Всичко е проверено и няма никаква измама. Ние сме в седем държави, от 2013 г. работим, тази реклама е със същото послание в 4 други европейски държави, доста по-развити от България", казва шефът на ИЦНКМ.

Той обяснява, че оценката дали една фирма е коректна става с авторска софтуерна програма чрез алгоритъм, който се нарича "коефициент на негативните мнения". 

"Имаме зададени т.нар. чувствителни фрази - думи и изрази, които негативно описват действието на дадено предприятие. Когато такава дума или израз бъде открита в някое от тези мнения, фирмата губи правото да участва в този проект и тя не може да получи сертификат "Коректна фирма", казва той.

"Ние се свързваме с фирми, за които няма открити негативни мнения, според нашата софтуерна програма, за да им предложим да бъдат включени в нашия проект "Коректна фирма" и това означава, че те имат безупречна репутация в интернет пространството. Никой не е изразявал нещо негативно за тях, това стои зад този сертификат, обобщава Вангелов.

А какви са тези "чувствителни фрази"?

Те не са обявени официално, но на сайта Korektnafirma.com е поставен видеоклип, който показва действието на алгоритъма и това как той "джурка" 100 такива фрази. Ако човек се загледа, може да различи достатъчно. Ето част от тях - със забележката, че няма грешка с правописа:

некоректни, нещастник, пумиари, лъжкиня, мизерник, скъперник, гадняр, обирджии, лъже, насрана, насран, насрани, мушенници, осраха, лошообслужване, гаднярка, скъперничат, тъпанари, несправедлива, тъпанар, измамиха, скъперническа, алчна, мошеница, негипрепоръчвам, негопрепоръчвам, нещаснтица, лъжци, нечестни, крадлива, най-проклетият, скперническа, тъпаци

Вангелов отхвърля твърдението, че ръководената от него фирма дава сертификат на всеки, който го плати.

"Не е вярно, ако правехме така, ние нямаше да съществуваме, а сме на пазара от 2013 г. Вижте, ако влезете на страницата ни, на електронната визитка на всички фирми, там сме направили специално поле под всяка за подаване на сигнал. Ако случайно някой установи и открие нещо негативно, което по една или друга причина не е открито от нашия алгоритъм, той винаги може да подаде сигнал. След това ние проверяваме и ако наистина този коментар е написан за тази фирма и установим, че твърдението е вярно, тогава изтриваме електронната визитка, връщаме платената такса на фирмата и дори възнаграждаваме този човек", казва той.

В досегашната практика компанията е имала един такъв случай.

 
Сертификатът "Коректна фирма". Снимка Korektnafirma.com

Сигурно сте ги забелязали, а може би дори сте си задавали въпроса какво означават. Това са белите стикери "Коректна фирма", разлепени по стените и витрините на най-различни търговски обекти.

От края на януари по бТВ се излъчва и рекламен спот на проекта, в който глас зад кадър казва: "Използвайте услугите на фирми, притежаващи сертификат "Коректна фирма". Вече с версия 2016 г."

Звучи прекрасно - да знаем кои фирми са коректни и хората да предпочитат точно такива фирми.

Звучи и подозрително - кой и как определя коя фирма е коректна? И дали всички фирми, които не са се сдобили с такъв стикер, автоматично стават некоректни?

Над 150 души от цялата страна не само са си задали тези въпроси, но и внесоха жалба в Етичната комисия на Националния съвет за саморегулация - комисията, която се произнася по коректността на рекламите. Жалбоподателите призовават институцията да даде препоръка тази реклама да бъде спряна.

Кой стои зад "Коректна фирма"?

Операторът на тези сертификати е бургаска фирма с внушителното име "Изследователски център на клиентските мнения" (ИЦНКМ) ЕООД. И... услугата не е безплатна.

Хартиен сертификат "Коректна фирма", плюс стикери с логото и изработването на електронна визитка, поставена на сайта Korektnafirma.com, струва 77,52 лв., заедно с доставката. Екипът на компанията се свързва със смятаните от нея за коректни фирми и предлага издаването на сертификат, но може и сами да го поискате с попълване на форма на сайта Korektnafirma.com. Според статистиката на интернет страницата вече са регистрирани над 17 000 коректни фирми.

17 хиляди по 77 лева и 52 стотинки... смятайте сами.

А какво всъщност стои зад този сертификат? От обяснението на сайта се вижда, че това означава, че... за фирмата няма негативни публикации в интернет.

"Докато описаните по-горе разговори се извършваха от служителите на фирмата лично, комуникацията можеше да се приеме за опит за сключване на договор и отговорност си носи фирмата дали лъже в офертата си. Но те започват кампания в националния ефир, в която казват:

"Ако искате вашите партньори да ви разпознаят като коректни, платете ни пари", казва Любомир Аламанов, известен ПР и маркетингов специалист, който е човекът, внесъл жалбата в Етичната комисия.

"Тук има няколко линии на полуизмамно поведение", смята Аламанов.

"Когато някой дава сертификат, той трябва да има право да прави това. Да има установени стандарти, по които да се прави това нещо и те да са общоприети. Никой не знае какъв е процесът. Когато се обадят агенти на тази компания и започнат да говорят, ето, ние ще ви дадем сертификат, на въпроси: Как го правите, какви са критериите?, отговорът е единствено: "Понеже ние в гугъл виждаме, че сте много добри, ще ви включим в един списък"Фактически те правят списък с едни хора, които са им дали пари и им дават бележка, че са им дали пари, като това нещо го обличат в много хубави думи", добавя той.

"Вторият елемент е, че коректността по принцип е априорно, основно качество на всеки един бизнес. Ако някой казва: Който ни плати, той е коректен, а другите не са коректни, това е все едно ако откажа да платя на МЕНСА за тестовете им за интелигентност, те да кажат, че не съм интелигентен, защото не съм минал през тяхната мрежа.

Не може една фирма да приватизира, узурпира, априорно качество. Все едно някой да дава сертификат, че вие сте човек", убеден е експертът.

След Етичната комисия ще бъдат подадени жалби и в Комисията за защита на потребителите, и в Комисията за защита на конкуренцията, за да може да се установи дали дейността на тази фирма не попада под някакви регулации, казва Аламанов.

Управителят на "Изследователски център на клиентските мнения" Мартин Вангелов твърди, че рекламата е коректна.

"Рекламата гласи: "Използвайте услугите на фирми, притежаващи сертификат "Коректна фирма". Ние просто подканваме клиентите да използват услугите на тези фирми. Никъде не твърдим, че фирми, които нямат сертификат, са некоректни или обратното", казва той.

"За да може да бъде допусната реклама до бТВ, тя минава през проверка на много юристи, адвокати и т.н., не може да си позволят да пуснат грешно послание", добавя Вангелов.

"Всеки може да подава каквито си иска жалби. Всичко е проверено и няма никаква измама. Ние сме в седем държави, от 2013 г. работим, тази реклама е със същото послание в 4 други европейски държави, доста по-развити от България", казва шефът на ИЦНКМ.

Той обяснява, че оценката дали една фирма е коректна става с авторска софтуерна програма чрез алгоритъм, който се нарича "коефициент на негативните мнения". 

"Имаме зададени т.нар. чувствителни фрази - думи и изрази, които негативно описват действието на дадено предприятие. Когато такава дума или израз бъде открита в някое от тези мнения, фирмата губи правото да участва в този проект и тя не може да получи сертификат "Коректна фирма", казва той.

"Ние се свързваме с фирми, за които няма открити негативни мнения, според нашата софтуерна програма, за да им предложим да бъдат включени в нашия проект "Коректна фирма" и това означава, че те имат безупречна репутация в интернет пространството. Никой не е изразявал нещо негативно за тях, това стои зад този сертификат, обобщава Вангелов.

А какви са тези "чувствителни фрази"?

Те не са обявени официално, но на сайта Korektnafirma.com е поставен видеоклип, който показва действието на алгоритъма и това как той "джурка" 100 такива фрази. Ако човек се загледа, може да различи достатъчно. Ето част от тях - със забележката, че няма грешка с правописа:

некоректни, нещастник, пумиари, лъжкиня, мизерник, скъперник, гадняр, обирджии, лъже, насрана, насран, насрани, мушенници, осраха, лошообслужване, гаднярка, скъперничат, тъпанари, несправедлива, тъпанар, измамиха, скъперническа, алчна, мошеница, негипрепоръчвам, негопрепоръчвам, нещаснтица, лъжци, нечестни, крадлива, най-проклетият, скперническа, тъпаци

Вангелов отхвърля твърдението, че ръководената от него фирма дава сертификат на всеки, който го плати.

"Не е вярно, ако правехме така, ние нямаше да съществуваме, а сме на пазара от 2013 г. Вижте, ако влезете на страницата ни, на електронната визитка на всички фирми, там сме направили специално поле под всяка за подаване на сигнал. Ако случайно някой установи и открие нещо негативно, което по една или друга причина не е открито от нашия алгоритъм, той винаги може да подаде сигнал. След това ние проверяваме и ако наистина този коментар е написан за тази фирма и установим, че твърдението е вярно, тогава изтриваме електронната визитка, връщаме платената такса на фирмата и дори възнаграждаваме този човек", казва той.

В досегашната практика компанията е имала един такъв случай.

Коментари

bond's picture
bond
bond

bond

Сертификат за преброяване на глупаците.
Анонимен's picture
Анонимен

Радо

Точно! На мен ми се обадиха 2 пъти и след въпроса " Откъде знаете, че съм коректен? Дайте ми на мен тези пари и аз ще кажа, че вие сте коректни." разговорът приключи.
Анонимен's picture
Анонимен

Николов

На стикера има две грешки. Пред характеризиращи се трябва да има запетая. И с главна буква трябва да се пише името на сертификата.
Анонимен's picture
Анонимен

Аз изброих 6 правописни грешки на сертификата. И им го казах. Казах им, че за мен ще е срам да закача в офиса си сертификат с правописни грешки. Но това не е основният проблем. Основният проблем е, че са рекетьори - дай пари, че си коректен. Чудя се как толкова хора са се вързали.
Анонимен's picture
Анонимен

Кавалер

Тия ми се обаждаха на 3 пъти. Някакви момичета. След като най-кавалерски и с разбиране им заявявах, че в края на краищата и това тяхното е работа и че и те трябва да изкарват някакви пари, ги пращах на майната им.
Анонимен's picture
Анонимен

Кой е този кретен?

Кой кретен не знае български език? Какво означава словосъчетанието "Сертификат се признава"? Къде ви е пълният член? След като се "признава" на предприемачи, т.е. физически лица, защо се казва "фирма", което е юридически лице? А бе маамустара, тези 17 000 фирми и персонала им такива ли са простаци, че да не могат да разберат, че се излагат с тази пълна с правописни грешки и недомислици скъпоструваща лепенка? Дайте ми списъка на тези фирми, аз ще намеря средства да им отпечатам по една лепенка "Ние сме неграмотни малоумници" и ще им я пратя. Ако почерпят дори и по 5 лв, ще съм им благодарен.
Анонимен's picture
Анонимен

Аааа, клубзет, каква е тази реклама на някакви нещастници, печелещи на гърба на още по-големи нещастници (ама с излишни седемдесет и няколко)? :Р И през ум не би ми минало да посетя сайта на великите сертификатори, а заради вас го отворих и не стига, че се потресох, ами и трафик им навъртях да се гордеят. >.< Успех на г-н Аламанов! Добре е направил, че е раздухал тази кокошкарска история, но не се надявам на реален ефект. Глупаци винаги има, както и такива, които да им взимат парите.
Анонимен's picture
Анонимен

О, Джизъс

На адрес http://www.korektnafirma.com/verify има клип, на 1:07 от този клип има як набор от ругатни (най-долния ред). Ама списъкът е демоде, бе, сладки. Къде е напр. думата "минзухар" (извинете, само искам да дам пример)? Ами култови думички като: "пудричка", "тапет" и много други?
Анонимен's picture
Анонимен

Браво

Те след тази публикация, трябва да се самоизтрият. Ето: "Изследователски център на клиентските мнения" (ИЦНКМ) ЕООД са тъпаци глупаци мириват насрани!
Сега ако на някой му се занимава, да пусне там сигнал и да посочи статията тук. Аз искам наградата! И никой да не прави бизнес с тях, защото няма да ги има в списъка!
Анонимен's picture
Анонимен

Автогол

"Изследователски център на клиентските мнения" - Не са намерени никакви резултати. От тук следва, че нямат сертификат самите те, а от тук - че не трябва да се прави бизнес с тях. Просто.
Анонимен's picture
Анонимен

P.S.

И нещо в тяхно оправдание - подобни фирми/сайтове има от 100 години на английски. Пазарна икономика - някой се сеща или копира от друг, мъчи се да го лансира и си намира клиенти. Ако наистина са успяли на 17000 фирми да вземат по 70 лева, значи са добри в това - това си е 1 милион лева. А собственикът е някакъв поляк. На същия принцип друг продава парцели на Луната и си има пазар. Вместо да завиждате - измислете и вие нещо за разместване на капиталит от един джоб в друг. И не си купувайте парцели на луната и сертификати.
Анонимен's picture
Анонимен

Милен

Хаха, това с парцелите на Луната и мене много ме е радвало :) Винаги съм искал да участвам и аз в такава "сделка"... като продавач обаче :)
Анонимен's picture
Анонимен

Защо?

Че защо? Един руснак купи савецкия Луноход-1 за 1000 дойлера. Сега си е негова собственост. Имайте предвид, че очакванията са, че ще има раздвижване в тази посока, защото американците отправиха молба никой да не се приближава на по-малко от 200 метра до техните експедиции Аполо, тъй като имат историческа стойност.
Анонимен's picture
Анонимен

Забравих да ви кажа, че някои терени са доста подходящи. Ако някой разбира, може да извади късмет в бъдеще. Но при положение, че може да си защити собствеността. От НАСА вече се оглеждат кой астероид да дръпнат насам. Предполагам, че ще им отнеме 7-8 години да го направят.
Анонимен's picture
Анонимен

who cares

...подобна е схемата на някакво си ООД "Търговски регистър".... ало, хъката-мъката, ние от "търговския регистър" ще ви "изтъргуваме", като ни платите еди си колко кинти. Още по-подобна е и схемата на "служба трудова медицина" оод, издаваща "предписания" видите ли ;-) Ама, какво се чудим - то самата държава си е "обръч от фирми" оод, та...
Анонимен's picture
Анонимен

ЕООД

Естествено, че е схема. Какви са тия, дето ще ми казват, че аз съм "коректна фирма"? И при мене се опитаха, но ги срязах като пресна краставица. Обажда се неква пача и заявява, че тя ще ми издаде сертификат, че съм коректен... Ма кой те акредитира ма, пача? Пълен смех. И повече не са ме търсили
Анонимен's picture
Анонимен

Надявам се г-н Аламанов и останалите жалбоподатели да успеят в исканията си. На мен също ми звъняха и веднага си помислих, че трябва да се сезират съответните органи. Аз нямам времето и капацитета да го направя и много се радвам, че други са го направили. За съжаление много фирми са се вързали на този рекет: "Платете, за да издадем сертификат, че сте коректни." А това с алгоритъма е пълна измислица и изначално е сбъркано. Според мен и други комисии трябва да се самосезират и дейността на тези хора да бъде спряна, защото е рекет.
Анонимен's picture
Анонимен

Пълни измамници като гледачките и разни други шарлатани
Анонимен's picture
Анонимен

Ултра коректна фирма АД

Радвам се на поредния отзвук по темата, но единствено не мога да разбера защо авторът е сложил линк към сайта на т.н. "сертификатори". Услуга ли им правим, какво?
Анонимен's picture
Анонимен

наблюдател по темата

....защо си мисля , че това става досадно , следя публикациите по темата в различни сайтове и това което забелязвам е , че се коментира от едни и същи хора и авторите на статиите са едни и същи или по точно - е един и същи човек Любомир Аламанов . Не е интересно ...явно г-н Аламанов го превръща в лична война и не е обективен. Приятен ден , но това не е издържано .
Анонимен's picture
Анонимен

един

г-н Аламанов, като ви е толкова чудно , защо поцял ден стоите в сайтовете и следите тази фирма какво прави , как го прави , колко е спечелила. Вие какво парвите? Ами що не измислихте Вие нещо такова и да пичелите пари , и да плащатае данъци , да така е тази фирма , работи , плаща заплати , плаща данъци , а Вие каква полза има от Вас. цял ден пишите статии от които никой няма полза .... глупаво е и се нарича завист.
Анонимен's picture
Анонимен

Коректен

И ние искаме да сме коректни и козичките и кравичките и всичко.
https://www.youtube.com/watch?v=UkCMthHlPN4
kyrektna firma's picture
kyrektna firma
кЪректна фиема

кЪректна фиема

Сертификат "Коректна фирма" - парадоксът на сертифициране!
Първо да уточним, че „сертификат“ „коректна фирма“ не е сертификат, а по-скоро някакъв знак на доверие, второ – за да получат този знак всеки, който е допуснат от някакъв алгоритъм трябва да заплати 77,52 лв. с ДДС. Трето – Изследователки център на клиентските мнения (ИЦНКМ) по какви стандарти (ISO, БДС EN ISO 9001, IFS, BRC, IFS Food, HACCP и т.н.) сертифицира фирмите, търсене в мрежата по чувствителни фрази, ключови думи, мета тагове не е стандарт за качество и това всеки IT специалист ще ви го каже!?
Четвърто - бургаската фирма ИЦНКМ акредитирана ли е да издава (в случая продава)сертификати, има ли издаден лиценз от национален акредитационен орган
(в България за национален акредитационен орган е призната "Българска служба за акредитация")!?
Пето - ползата от стикер (ваденка) "Коректна Фирма" е твърде размита,ако искаш да си коректен - си плащаш!

Извод: Изборът на сертифицираща организация задължително трябва да включва проверка дали тя е акредитирана, от кой национален орган и за кои точно стандарти. Важно е също да се знае за какъв обхват от дейности е акредитирана – примерно строителство, офис оборудване, компютри и пр.

Кой може да сертифицира!?
Право да издават сертификати за въведен стандарт имат организации, които са били акредитирани за тази дейност. За да получат това право, сертифициращите органи трябва да отговарят на определени изисквания за компетентност на хората, за документация и др.

Неакредитираният сертификат(в случая "Коректна Фирма") е равносилен на това да си разпечаташ на цветен принтер шофьорска книжка"!
Slavyanka Dzukova's picture
Slavyanka Dzukova
Slavyanka Dzukova

Сигнал за некоректност от "КОРЕКТНА " фирма

Преди малко опитах да подам сигнал за еедна така набедена за КОРЕКТНА ФИРМА но не го приема....

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Заразихте ли се с COVID-19?