От самотни пенсионери до ученички с разбити мечти - Таканоби Нишимото и неговият екип от мъже на средна възраст изслушват всякакви клиенти, които никога не биха споделили проблемите си с психотерапевт или, което е по-лошо, със семейството си, разказва АФП.
Действието се развива в Япония. Всеки, който има нужда, може да се впише онлайн за услугата, наречена наемане на "осан". "Осан" е мъж между 45 и 55 години, нещо като чичко. Наемът е 1000 йени (10 долара) на час.
"За мен това е по-скоро хоби", казва Нишимото, на когото първи му хрумва идеята за тази услуга, още преди четири години. Сега той има нарастваща мрежа от около 60 мъже в различни градове на Япония.
"Първоначално исках да направя нещо, за да подобря имиджа на мъжете на моята - средна възраст", обяснява основателят.
Нишимото дава и себе си под наем. 48-годишният моден координатор настоява, че предлага единствено и само разговори на клиентите си, които са между 30 и 40 на месец, главно жени.
"Хората, които ме наемат, ме молят да им правя компания час-два, основно, за да ги изслушвам", казва той и дава пример с 80-годишна жена, която го наема всяка седмица за разходка в близкия парк.
"Станах ѝ почти син", казва Нишимото.
Сред другите му клиенти са рибар, който не може повече да търпи да лови рибата в пълна тишина, студент в колеж, който има амбиции в шоу бизнеса, но не получава подкрепата на семейството си и един странен млад чиновник, който не знае как се държи край прекия си началник.
Япония се бори с проблема на социалната изолация, основно с феномена "хикикомон" - тийнейджъри или млади хора, които отказват да излизат от къщи и да имат социален живот, вместо това предпочитат да си седят пред компютрите и да играят на игри.
Но хората, с които се среща Нишимото, нямат проблеми с адаптацията в обществото.
По-скоро услугата е за хора, които искат поне за малко да забравят за прекалените очаквания, които им възлагат семейството или приятелите. Пред "чичковците под наем" те могат да говорят открито, без ограничения. Според специалистите подобна възможност е много ценна в Япония, където социалните роли са строго дефинирани и очакванията са огромни.
"Имам различни "Аз-ове" в зависимост от това дали съм със семейството си, с приятелите си или с гаджето си", казва 24-годишната Нодока Ньодо след сесията си с Нишимото.
Тя обяснява: "Създавам моето "Аз" във връзката с останалите. Тук всичко това изчезва, защото говоря на някого, когото не познавам, така имам усещането, че започвам да се разбирам по-добре".
Психологът Хироаки Еномото подчертава, че в Япония има социални норми, които предписват какво е позволено, и какво не, дори и с най-близките хора.
"Трудно е да знаеш как да изразиш себе си без да създадаш неудобство на друг човек", казва той.
Но когато наемаш "осан", връзката вече става комерсиална и следва други правила.
През последните години все повече агенции предлагат услугата "наеми си приятел", която е почасова.
Клиентите могат да наемат служител на агенцията като фалшив приятел, член на семейството или придружител за различни поводи като сватби, погребения или партита. Някои ги използват, за да правят по-леки дните си на самота и изолация на стари години.
Нишимото, който е семеен, казва, че е мислил да спре услугата много пъти, но е осъзнал, че се нуждае от клиентите си, толкова, колкото и те от него.
"Никога не знам точно за какво ме наемат и, разбира се, това е малко плашещо. Но и затова е толкова интересно. Честно, досега не съм имал проблем със странни клиенти... Но имам много емоционални преживявания", твърди той.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни