Не е тайна, че блокбастърите претърпяха неочакван неуспех това лято. Филми като „Бен-Хур“, „Денят на независимостта: Нова заплаха“ и „Легендата за Тарзан“ получиха само негативни отзиви от критиката, а студиата продължават да наливат милиони за поредното продължение и римейк.

Нов доклад на „Блумбърг“, позоваващ се на добре информирания за киноиндустрията уебсайт The Numbers, гласи, че големите заглавия това лято са натрупали загуби в размер на 915,6 милиона долара – в сравнение с негатив от „само“ 546,3 милиона долара за 2015-а, пише „Холивуд рипортър“.

Римейкът на „Бен-Хур“ („Парамаунт“) е най-големият губещ – с около 120 милиона долара, плътно следван от „Добрият великан“ на Спилбърг и „Дисни“, стигнал дефицит от 117 милиона долара. „Алиса в огледалния свят“ на „Дисни“ е на трето място – загубите са приблизително 90 милиона щатски долара.

Докато „Бен-Хур“ беше засипан с негативни оценки и падна до 28% рейтинг в „Ротън Тъмейтъс”, то „Добрият великан“ минава за „свеж“ в агрегатора и поддържа почетните 75%. Това обаче явно не му помага да се продава добре.

Друг приет с аплаузи от критиката филм, „Кубо и пътят на самурая“ (с 96% рейтинг в „Ротън Тъмейтъс”), въпреки всичко е четвърти сред губещите, с 80 милиона долара щети за „Юнивърсъл“. „Стар Трек: Отвъд“ (също „свеж“ при 83%) е на пето място в негативната класация, като едва е изкарал 4 милиона долара повече от „Кубо“.

Сред последните в антисписъка попадат „Кучетата на войната“ (67,7 милиона назад за „Уорнър“), „Костенурките нинджа 2“ (същите загуби, но за „Парамаунт“), „Драконът, моят приятел“ (минус 63 милиона за „Дисни“), „Ловци на духове“ („Сони“ се лишават от 58 млн.) и „Поп звезда: Никога не спирай“ (около 36 милиона).

„Общо взето, положението е ужасяващо – казва анализаторът Дъг Кройц от „Кауън и Сие“ пред „Холивуд рипортър“. – Говорено е много пъти за лошия климат в киносалоните и мисля, че това лято го видяхме наистина. Хората не купуват толкова билети, колкото преди. Единственият начин да се отървем от тази ситуация е Холивуд да остане с по-малко на брой студиа, но това няма да се случи.“

Междувременно „Дисни“ приключват лятото като студиото с най-големите относителни печалби за годината с общ приход от 521 милиона, благодарение на „Търсенето на Дори“ и „Първият отмъстител: Войната на героите“, двата филма с най-широка публика този сезон.

Следват други сравнително успешни филми: „Сами вкъщи“, „Отряд самоубийци“, „Заклинанието 2“, „Х-мен: Апокалипсис“, „Аз преди теб“ и „Не гасете светлината“. Любопитно е, че освен филмите за супергерои, които както обикновено доминират в класациите, този път филмите на ужаса също генерират сериозни приходи – заради ниските си разходи и масовата си популярност.

Тази година са направени и много филми, приети противоречиво от публиката: сред тях са около 30 заглавия – така че 2016-а е годината на най-многобройните противоречиви продукции от началото на века досега.

Площад Славейков