Централната избирателна комисия (ЦИК) промени решението си в кои медии партиите, коалициите и инициативните комитети имат право да рекламират по време на кампанията със средства от т. нар. държавни медийни пакети. Но интернет медиите изглежда отново не са сред тях.

Върховният административен съд (ВАС) отмени първоначалното решение на ЦИК по жалба на Единната народна партия (ЕНП). То гласеше, че кампания за референдума и президентския вот на 6 ноември може да се прави с държавните пари само в телевизии и радиа с национален обхват и печатните медии с национален тираж. Право на въпросните медийни пакети от по 40 000 лв. имат формациите, които не получават държавна субсидия по Закона за политическите партии и инициативните комитети.

 
Съдът отмени два текста от решението - този, в който се изброяваха изрично доставчиците на медийни услуги, както и думите "национален обхват" и "национален тираж" в уточняващата точка. Причината е, че в Изборния кодекс доставчиците на медийни услуги са изрично изброени и сред тях няма разграничение за обхват, а медиите в интернет дори са в отделна подточка от закона.

"бб) онлайн новинарските услуги – електронните издания на вестници, списания, информационни агенции и други електронни издания."

 
Поправеното решение на ЦИК в съзвучие със съдебното решение обаче звучи така:
 
Изменя т. 2 на Решение № 3707-НР от 3 октомври 2016 г. на ЦИК, както следва:
 
„2. Средствата за медийни пакети са за сметка на държавния бюджет и се използват за разплащане на различните платени форми на отразяване на информационно-разяснителната кампания чрез доставчиците на медийни услуги.“
 
Изменя т. 9 на Решение № 3707-НР от 03.10.2016 г. на ЦИК, както следва:
 
„9. Медийна услуга е създаването и разпространението на информация и съдържание, предназначени за значителна част от аудиторията и с ясно въздействие върху нея, независимо от средствата и технологията, използвани за предаването им. За целите на настоящото решение медийни услуги са:
 
а) печатни медии – вестници, списания и други периодични издания;
 
б) обществените и търговските електронни медии – лицензираните или регистрираните обществени или търговски доставчици на аудио-визуални медийни услуги или радиоуслуги.“
От текста става ясно, че изброяването на доставчиците на медийни услуги от т. 2 е отпаднало, но в т. 9 новинарските услуги в интернет не са добавени - изброени са само тези, които са "за целите на настоящото решение".
 
Решението на съда засяга само кампанията за референдума. За президентските избори засега няма промяна и агитация чрез медийни пакети може да има само в телевизии, радиа и печатни медии с национално покритие.