Кои кандидат-президенти колко пари дават за медии и на кои медии?

Отговор дава анализът на сайта openparliament.net. Екипът на Института за развитие на публичната среда е направил мониторинг за даренията и медийните договори на кандидатите на изборите от началото на предизборната кампания на 7 октомври до 17 октомври включително. Данните са от Регистъра на Сметната палата за деклариране на дарения и средства, получени от кандидатите, както и от медийните страници в интернет, тъй като по закон на тях трябва да фигурират сключените с партии, коалиции и инициативни комитети за отразяване на предизборната кампания.

Мониторингът обхваща сайтовете на 44 медии – 9 телевизии, 4 радиостанции, 17 вестника и 14 информационни сайтове и агенции.

Медиите, обхванати от мониторинга. Снимка openparliament.net

Едва 8 от общо 21 кандидат-президентски двойки до момента са сключили договори за медийно отразяване на кампанията им. Сред тях са основните кандидати за "Дондуков" 2 - ген. Румен Радев, Цецка Цачева, Ивайло Калфин, Красимир Каракачанов, Трайчо Трайков, Пламен Орешарски, Татяна Дончева и Веселин Марешки. Имената им са подредени според похарчените до 17 откомври пари за медийна агитация.

Общата сума на медийните договори на 8 от кандидат-президентите до момента е 1 023 747 лв. (без ДДС).  Снимка openparliament.net

Двойката на БСП Румен Радев - Илияна Йотова е сключила договори за 353 015,77 лв., става ясно от данните. Кандидатите на ГЕРБ Цецка Цачева - Пламен Манушев към момента се рекламира медийно срещу 225 208,73 лв. Следват Ивайло Калфин - Любомир Халачев от АБВ със 157 410,52 лв., Красимир Каракачанов-Явор Нотев от "Обединени патриоти" харчат 132 558,03 лв. за медии. Петото място е за Реформаторския блок и кандидатите му Трайчо Трайков - Съби Събев, за чиято кампания са сключени медийни договори за 80 000,94 лв. (виж таблицата)

Дали данните са изчерпателни обаче не е ясно, тъй като сред медиите в мониторинга има 17, които нямат сключени договори или не са ги публикували до момента. Такива са в. Дума, в. Труд, в. Монитор, в. Телеграф, в. Борба, в. Старозагорски новини, в. Марица, в. Струма, в. Черно море, в. Добруджанска трибуна, в. АрдаNews, сайтовете – Vesti.bg, BGnes.com, Novini.bg и Blitz.bg, телевизиите – Би Ай Ти и Алфа ТВ.

Интересно е разпределението на парите по медии, на което са заложили изборните щабове. Например кандидат-президентската двойка на ГЕРБ не е сключила договор с националните телевизии Би Ти Ви и Нова тв, а най-големият й пакет - на стойност 47 000 лв., е за Канал 3. Малко над 33 000 лв. са предвидени за БНТ. Същата е сумата и за в. "24 часа", например. Договори има и с "дясната" телевизия Европа тв.

Двойката на БСП Румен Радев - Илияна Йотова обратно - залагат на двете големи частни телевизии - съответно с договори на стойност 89 200 лв. и 79 500 лв., но в списъка също е и Канал 3 с 41 666 лв. 

Кандидатите на Реформаторския блок Трайчо Трайков - Съби Събев и щаба им залагат на телевизионна кампания само в БНТ и БТВ от националните телезивии.

От публикуваните до този момент договори става ясно, че bTV (139 467 лв. без ДДС) e привлякла най-много  средства за отразяване на кампанията, следвана от БНТ (124 360 лв. без ДДС) и Канал 3 (122 800 лв. без ДДС).

Пълна разбивка на договорите по медии и по кандидати, както и подредбата на медиите според привлечена политическа реклама можете да намерите ТУК

Мониторингът прави справка и за получените дарения за кампания, декларирани от изборните щабове пред Сметната палата. Според данните само 5 от 21 кандидат-президентски двойки са обявили получаване на парични дарения –  Румен Радев и Илияна Йотова, Велизар Енчев и Биляна Велева, Трайчо Трайков и Съби Събев, Ивайло Калфин и Любомир Халачев, Веселин Марешки и Петър Петров.

Към този момент най-много дарения за кампанията си е привлякал ген. Румен Радев – 143 348 лв. Окончателните приходи за всички кандидати в кампанията ще станат ясни от отчетите на участниците  в изборите пред Сметната палата, които се подават след изборите.