Победителите в президентските избори - Румен Радев и Илияна Йотова, са провели най-скъпата предизборна кампания в медиите. Това показват данните от мониторинга на Института за развитие на публичната среда (ИРПС). Организацията редовно наблюдава официално декларираните пред Сметната палата и на сайтовете на медиите договори за предизборна реклама.

Радев и Йотова са сключили медийни договори за 521 704,47 лева. Най-много от тях са отишли в бТВ и Нова телевизия - съответно 139 349,2 и 118 000 лева. Радев и Йотова бяха издигнати от Инициативен комитет и това ограничаваше разполагаемите средства само до приетите дарения. Кандидатите на партии и коалиции можеха да използват и пари от субсидиите им. По време на кампанията мониторингът показа, че сключените договори на Радев и Йотова надвишават значително получените дарения. Към края на кампанията обаче това разминаване е отстранено - победната двойка е получила дарения за 581 142 лева, което вече надвишава медийните разходи. 

Ето първите 8 кандидатски двойки (според разходите), както са класирани от ИРПС. Данните и за останалите кандидати може да видите на сайта на организацията.

 

Наблюдението обхваща сайтовете на 47 медии – 10 телевизии, 4 радиостанции, 17 вестника и 16 информационни сайтове и агенции. Сред наблюдаваните има и медии, които не са публикували сключените договори за предизборна реклама - това са вестниците "Дума", "Монитор", "Телеграф", "Борба", "Добруджанска трибуна", "АрдаNews", сайтовете – Novini.bg и Blitz.bg, телевизия Алфа ТВ. (Клуб Z изпълни закона.)

Най-много средства от кандидат-президенти са привлекли трите национални телевизии. На първо място е bTV с над 400 хиляди лева, следвана от Nova - с 380 хиляди, и БНТ - с малко над 230 хиляди лева. На четвърто място се появява кабелната телевизия "Евроком", която привлече голяма част от т.нар. медийни пакети за инициативни комитети и партии, които не получават държавна субсидия. 

Общо всички средства, които кандидатите за президент са изхарчили за медийна реклама, са 2 180 9891,16 лева без ДДС.