СИМОНА РУСЕВА

Турският премиер Реджеп Тайип Ердоган (60 г.) даде старт на строежа на гигантско летище в Истанбул, наричайки го “Паметник на победата”.

Най-вероятно той има пред вид желанието си за собствена победа на президентските избори на 10 август т. г., когато ще се бори за поста на държавен глава.

Първата копка на огромното летище бе направена от Ердоган в събота в присъствието на хиляди негови привърженици – добър повод за предизборната кампания.

Аеропортът ще е с капацитет от 150 милиона пътници годишно. За сравнение – най-голямото германско международно летище във Франкфурт на Майн поема 58 милиона пасажери на година.

Мястото, където ще бъде построено новото летище

Сега Истанбул има два аеропорта – в европейската си част е “Ататюрк” за 37 милиона пътници и в азиатската - “Сабиха Гьокчен” за 13 милиона пасажери. Това летище е наречено на името на първата жена в света, пилотирала боен самолет. Ердоган още не се е сетил да го прекръсти.

По негова воля първият етап от строителството на “Паметника на победата” (със сигурност новото летище няма да се казва така) трябва да приключи в края на 2018 г. при капацитет 90 милиона пътници. Година по-късно се предвижда окончателното завършване – 150 милиона пасажери.

За строежа на летището, което се гради в непосредствена близост до Черноморското крайбрежие, ще се жертва голяма гориста местност.

За гигантоманията на Ердоган защитата на природата е без значение. Когато през септември м. г. се надигна протест срещу пътен строеж в Анкара, за който трябва да се жертват паркове, премиерът изрече: “Идете в гората!”

Той не се поколеба да жертва природни ресурси и при другия си мегапроект – изграждането на трети висящ мост над Босфора, чието строителство започна миналата година и по волята на Ердоган трябва да приключи догодина. Това за него е проект на суперлативите. Пилоните са с височина от 322 м. Това ще е най-сложното траспортно съоръжение в света от подобен вид. Предвидени са два релсови пътя и 8 транспортни ленти за автомобили. Ширината е 59 м при 1408 м дължина на моста, свързващ Азия и Европа.

С това гигантоманията на Ердоган не свършва. Той планира да се изгради изкустен канал, който да преминава паралелно до Босфора. Така щяло да се избегне вечното задръстване на протока от кораби. Работното наименование е “Истанбулски канал”. Предвижда се изкуственият воден път да е с ширина от 145 м при дълбочина от 25 м. Той трябва да е готов през 2023 г., когато ще бъде отбелязана 100-годишнината на Турската република, провъзгласена от Ататюрк. Дори Ердоган нарича начинанието “налудничав проект”, но е амбициран да го осъществи. Ако дотогава е на власт. И ако Аллах му даде земни дни.