Ако искате неограничено да пазарувате онлайн от други страни на Европейския съюз, вероятно до една година никой няма да може да ви попречи.

Днес 28-те правителства в Европа постигнаха съгласие по регламент, който забранява геоблокирането - дискриминационна практика, която не позволява достъп на потребители от една страна до уебсайтове в друга.

За да бъде окончателно приет регламентът, трябва да получи одобрението и на Европейския парламент.

Целта му е да премахне сега съществуващата дискриминация възоснова на националноста, да разшири достъпа на предлагащите стоки и услуги онлайн до всички европейски потребители и да увеличи избора на последните.

"Да пазаруваш онлайн от друга страна на ЕС също като местните ѝ жители е нещо, което много граждани очакват днес. Новите правила ще спрат неоправданото геоблокиране, значително ще подобрят електронната търговия и ще дадат на гражданите по-широк избор от стоки и услуги", каза Петер Жига, министър на икономиката на Словакия, която държи ротатционното председателство на ЕС.

"Това може да стане, само ако има гаранция за безопасност и доверие между купувачи и продавачи", добави той. "С днешното ни решение, което беше постигнато няколко месеца след представянето на (законодателното) предложение, отворихме пътя за бързо започване на преговори с (Европейския) парламент и възможно окончателно приключване догодина".  

Премахването на геоблокирането означава, че всички европейски потребители ще имат достъп, който досега са нямали, до продажби, цени, условия на плащане.

Обхватът на регламента обаче е съобразен с директивата за услугите, която изключва определени дейности като финансовите, аудиовизуалните, транспортните, здравните и социалните услуги.

Регламентът е в съответствие и със съществуващото европейско право за трансграничните продажби, за автороското право и за правното сътрудничество в областта на гражданското право.

Макар ценовата дискриминация да е забранена, ценовата диференциация ще е разрешена. Търговците ще могат да предлагат различни общи условия на достъп, включително ценови, и да ги приспособяват за определени групи потребители и територии.

Търговците обаче няма да могат да налагат различни условия на плащане възоснова на националност, местоживеене или място на установяване на потребителя.